
Grafisk: KKS. Foto: © KiS. Kunstverk: Kristine Hjertholm, Løvinne, 1997. Gamlebyen skole © Kristine Hjertholm / BONO 2023.
Den nære kunsten – webinar
Nedenfor finner du opptak av webinaret om «Å ta i bruk den nære kunsten!» Webinaret gir deg tips til hvordan du kan samtale om kunstverk fra nærområdet og hvordan skolen kan få et estetisk løft.
Tekst: Nora Thue-Prepsl, rådgiver, KKS, Nord universitet
Læreplanen LK20 fremhever kunstens og kulturens rolle i skolehverdagen. Kunst påvirker våre fysiske omgivelser, skolemiljøet og samfunnsutviklingen. Læreplanen anerkjenner også at møter med kunst har betydning for elevenes personlige utvikling og at møter med kulturelle uttrykk, utvikler deres estetiske sans. Webinaret nedenfor er rettet mot ledere i skole og barnehage, lærere i hele opplæringsløpet, lærerutdannere og lærerstudenter.
Stikkord for webinaret
- Hvordan snakke med barn og unge om kunst
- En introduksjon om metodikken KunstLab
- Hvordan snakke med kollegaer om kunst
- Hvordan fremstår skolen visuelt og hva kan de ansatte gjøre for å utvikle det visuelle
- Et eksempel på en skole med sitt tydelige forhold til sin egen kunstsamling
Før du begynner
Du vil få en oppgave underveis. Finn fram ark, fargeblyanter/tusjer og penn/gråblyant. Se mer informasjon vedlegget «Skolens visjon – oppgave».
Last ned heftet «Ta i bruk den nære kunsten!» som du kan bla i underveis i webinaropptaket. Vedleggene «Kunstlaboratorium – Møt et bilde» og «Kunsten på min skole» er oppgaver som gjennomføres på skolen.
Innledere på webinaret
Anne Elisabeth Sæter er daglig leder av Kunst i Skolen. Hun er utdannet kunsthistoriker og har lang erfaring med kunstformidling til barn og unge gjennom sitt arbeid i Kunst i Skolen og med Den kulturelle skolesekken.
Nora Louise Thue-Prepsl er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen innen grafikk og har en master i Kunst i samfunnet fra OsloMet. Hun har lang erfaring som lærer i grunnskole og videregående opplæring og er nå rådgiver ved KKS, med ansvarsområde grunnskole, kunst og håndverk.
Anne Elisabeth og Nora har jobbet med oppdatering av heftet “Ta i bruk den nære kunsten! ”, som ble utgitt første gang i 2016.

Hvordan ta i bruk den nære kunsten?
Ønsker du å sette søkelyset på estetikken på skolen din og i nærmiljøet? Som rektor eller kunst- og håndverkslærer kan...

Ta i bruk den nære kunsten
Kunst er et begrep som stadig brukes både i det offentlige og i skolen, oftest uten at innholdet blir presisert....

Den nære kunsten – læringssti
Læringsstien inneholder videosnutter fra webinaret «Ta i bruk den nære kunsten!». Den er egnet til personalmøter, hvor du punktvis kan gå...

Samtaler om samtidskunst
Undervisningsopplegg om samtidskunst med 23 utvalgte kunstverk som representerer ulike typer samtidskunst, fra tegning, foto og maleri til store installasjoner...

Hvordan skape god dialog mellom elever i ungdomsskolen og kunst?
Å formidle kunst til 13-15-åringer kan være en krevende oppgave. Å formidle noe som helst til denne aldersgruppa er i...