«Ta i bruk den nære kunsten!» er aktuelt i flere fag. Her ser du noen eksempler på kompetansemål:
Læreplan i kunst og håndverk (KHV01‑02)
Læreplan i norsk (NOR01‑07)
Læreplan i samfunnsfag (SAF01‑04)
Kunst og håndverk etter 2. trinn
- utforske visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid
- skape fortellinger ved hjelp av digitale verktøy etter inspirasjon fra lokale og nasjonale kunstnere.
Norsk etter 2. trinn
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
- lage tekster som kombinerer skrift med bilde
Samfunnsfag etter 2. trinn
- utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
Kunst og håndverk etter 4. trinn
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
- gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter
- formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling
Norsk etter 4. trinn
- utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
- kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
Kunst og håndverk etter 7. trinn
- utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
- designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt
Norsk etter 7. trinn
- leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
- utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster
Samfunnsfag etter 7. trinn
- utforske ulike sider ved mangfold i Norge og reflektere over menneskers behov for å være seg selv og for å høre til i fellesskap
Kunst og håndverk etter 10. trinn
- analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrerer kulturelle referanser i eget skapende arbeid
- undersøke hvordan kunst kan bidra i samfunns-kritikk og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
- lage skisser til fornyelse av lokale omgivelser og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser
Norsk etter 10. trinn
- uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter