Bokstavlek
Bruk bokstaver av jacofoam som estetisk tilnærming til grammatikkundervisningen, begrepsinnlæringen eller matematikkundervisningen. Etter idé fra norsklærer Tonje Cecilie Bergh Ellingsen ved Vestmyra ungdomsskole har vi laget vår versjon av spillet og testet det ut på lærerstudentene ved Nord universitet. Her får du oppskriften på spillet og noen forslag til spilleregler.
- Gå til anskaffelse av 3 jacofoamplater. Dette vil generere bokstaver til
å bruke på en gruppe med ca. 20
elever. Trenger du flere bokstaver er
det bare å supplere med flere plater. - Del jacofoamplatene inn i kvadrat på 11 cm x
11 cm. Bruk tommestokk og blyant til å
merke platene. - Sag ut kvadratene.
- Bruk en markeringstusj, gjerne en som er
vannfast for å merke kvadratene med bokstav
og tall på den ene siden. Vi brukte poengsystemet
og fordelingen av bokstavene lik som Wordfued. La den
andre siden være blank. - Kubene er klar til bruk
Bokstav | poeng | Antall brikker |
a | 1 | 7 |
b | 4 | 3 |
c | 10 | 1 |
d | 1 | 5 |
e | 1 | 9 |
f | 2 | 4 |
g | 4 | 4 |
h | 3 | 3 |
i | 2 | 6 |
j | 4 | 2 |
k | 3 | 4 |
l | 2 | 5 |
m | 2 | 3 |
o | 3 | 4 |
p | 4 | 2 |
r | 1 | 7 |
S | 1 | 7 |
t | 1 | 7 |
u | 4 | 3 |
v | 5 | 3 |
w | 10 | 1 |
x | 10 | 1 |
y | 8 | 1 |
z | 10 | 1 |
æ | 8 | 1 |
ø | 4 | 2 |
å | 4 | 2 |
joker | 0 | 2 |
Bokstavene innbyr til mange ulike aktivitet og legger til rette for estetisk tilnærming til mange fag og tema i grunnskolen både for innlæring og repetisjon. Her er flere forslag på noen aktiviteter og spilleregler uten differensiering på trinn, fag eller tema. Her er det bare fantasien som setter grenser. Regler for rundene informeres om på forhånd da disse kan endres på fra runde for runde. Vi har lagt opp til gruppearbeid, oppgavene kan også gjøres individuelt.
Alternativ 1:
• Bokstavene legges med bokstavsiden ned i en bunke midt mellom alle gruppene.
• Alle gruppene henter en og en bokstav til det er tomt i midten.
• 10 minutter til å lage flest mulig ord.
• Poeng for alle bokstavene som er brukt i godkjent ord. Bokstavene må være lagt i kjeder der
ordene bygger på hverandre.
Alternativ 2:
- Bokstavene legges med bokstavsiden ned i en bunke midt mellom alle gruppene.
- En og en fra gruppene henter en og en bokstav – valgfritt hvor mange. De bokstavene som
hentes må benyttes. - Fem minutter til å lage flest mulig ord. Ordene kan legges ut fra hverandre (likt Scrabble og Wordfeud) eller frittstående.
- Minuspoeng for bokstaver som ikke er brukt.
Alternativ 3:
- Bokstavene legges slik at bokstavene vises i en bunke midt mellom alle gruppene.
- En og en fra gruppene henter en og en bokstav. De andre kan begynne å legge ord.
- 10 minutter til å lage flest mulig ord. Ordene skal bygges ut fra hverandre – likt Scrabble og Wordfeud.
- Minuspoeng for bokstaver som ikke er brukt
Alternativ 4:
- En og en fra gruppene henter en og en bokstav – valgfritt hvor mange.
- Bokstavene vises i bunken.
- Gruppen skal lage det ordet som har størst verdi. Lagene kan prøve å lage flere ord, men det med størst verdi vinner.
- Har gruppen hentet flere bokstaver enn de de bruker vil disse gi minuspoeng.
Alternativ 5:
- En og en fra gruppene henter en og en bokstav – valgfritt hvor mange
- Bokstavene vises i bunken. Legg ord som er adjektiv (eller en annen ordklasse eller fagberep) laget med flest poeng vinner.
- De bokstavene som ikke er brukt vil gi minuspoeng.
Alternativ 6:
Stafett:
- Bruk et stort areal, en gymsal eller gjør dette ute.
- Bokstavene vises i bunken.
- En og en fra gruppene henter en og en bokstav – valgfritt hvor mange.
- Det er lov til å bytte bokstaver fra bunken
- Fem minutter til å lage flest mulig ord.
- Står gruppa igjen med bokstaver når tiden er gått ut blir det minuspoeng for bokstaver som ikke er brukt.
Alternativ 7:
- Fjern Æ, Ø, Å og kjør ett av oppleggene på engelsk