Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet
Arkitektur overalt – Konstruksjon
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer.
Konstruksjon er hvordan ting er satt sammen. Byggverk blir utsatt for en rekke påkjenninger som de må tåle, belastninger fra vind og snø, fra tyngden av bygningsdelene selv, fra mennesker og utstyr. For å være sikker på at bygningen ikke faller sammen eller deformeres, må ingeniører og arkitekter bruke sine fagkunnskaper og gjøre omfattende planleggingsarbeid. Kunnskap om materiale, konstruksjon og krefter som påvirker bygget, er viktig. Trykkrefter, skjelettbygg, massivhus og dominoprinsippet er sentrale begreper innenfor konstruksjon, som er forklart bak i heftet.
Samling
Forberedelse
Klosser til tårnbygging.
Gjennomføring
Barna bygger noen høye tårn av klosser. Hvem kan bygge høyest? Til slutt raser tårnet. Hvorfor? Samtale om tyngdekraften. Hva er det? Tyngdekraften kommer fra jordklodens sentrum og er grunnen til at alt ikke bare svever rundt. Menneskets kropp er satt sammen av skjelettet, muskler og sener. Det er en konstruksjon som gjør at vi kan holde oss oppreist, til tross for tyngdekraften.
Bygninger har også en konstruksjon. Samtale om hva slags påvirkning tyngdekraften har på hus, hvorfor raser de ikke sammen? Snakk om materialenes styrke i forhold til tyngdekraften. Det finnes utallige måter å bygge et hus på. Prøv å finne ut hvordan barnehagen er bygget.
Aktivitet
Tyngdekraft
Barna står med armene rett ut fra kroppen. Etter hvert blir det slitsomt. Det er tyngdekraften som drar armene nedover.
Kroppskonstruksjon
Barna står på en rekke ved siden av hverandre, på ett ben. En voksen person har rollen som vind og dulter borti barna så de faller. Barna står med skrevende ben, bena og gulvet danner en trekant. Vinden prøver seg igjen, og det er ikke så lett. Trekanten er en stabil konstruksjon. Hvis barna i tillegg føyer seg sammen med armene så de danner en vegg, har de laget en stabil konstruksjon, og vinden klarer ikke å dulte dem over ende.
For de yngste
Bygg med klosser og andre leker. Forsøk å stable alle bilene eller kosebamsene på hverandre. Kan epler stables? Finn gjerne naturmaterialer på tur som kan brukes på barnehagens lekeplass til å bygge og konstruere med. Murstein, papprør og bruskasser er gode utgangspunkt for å konstruere i sandkassen. Om vinteren kan dere eksperimentere med snø og is. Fyll melkekartonger med vann, sett dem ut så de fryser til is. Bygg med isblokkene, og lag konstruksjoner av is.
Fordypning Konstruksjoner på lekeplassen Barna studerer lekeapparatene ute. Hva slags materialer er de laget av som gjør dem sterke nok til å tåle vekten av barn og voksne? Hva slags grunnformer er konstruksjonen sammensatt av? Hvilke materialer ville vært uegnet til å bygge huskestativ eller sklie av? Uterom Med tepper og stoff kan barna lage rom med lekeapparatene eller trær som konstruksjonens reisverk. På tur Let etter bygg med synlige konstruksjonsdeler. I noen bygg er det lett å se, for eksempel i bindingsverkshus, men ofte er konstruksjonen skjult bak overflatestrukturer og materialer. Finnes det noen broer i nærmiljøet? Broer har som regel godt synlige konstruksjoner. En bro som skal tåle mye vekt, har gjerne konstruksjonen bygget opp av trekanter. Sugerørbygging Lag konstruksjoner av sugerør: trekanter og firkanter og tetraedre og kuber. Test styrken på konstruksjonene ved å utsette dem for trykk, med en finger eller to. Hvilken konstruksjon er den sterkeste? Konstruksjonene kan lages med piperensere inne i sugerørene eller med brede sugerør som man lager hull i begge ender på, og setter sammen med splittbinders. Korthus Bruk kortstokk og bygg korthus ved å støtte kortene mot hverandre i trekantformer. Lag etasjeskiller med kort som legges flatt på toppen av trekantene. Hvor mange etasjer klarer dere å bygge? Hvorfor raser det? Hva kan man gjøre for å få det sterkere og mer stabilt? Forsøk å finn løsninger, test dem ut. |
Arkitektur overalt – Farge
Hensikten med dette opplegget er å la barna erfare hvordan farger påvirker et rom eller et bygg, og de får...
Arkitektur overalt – Form
I dette opplegget kan barna lære om to- og tredimensjonale grunnformer og å gjenkjenne formene i arkitektur. Våre omgivelser er...
Arkitektur overalt – Lys
I dette opplegget lærer barna om dagslys og elektriske lyskilder, og om lys og skygge. Uten lys ser vi ingen...
Arkitektur overalt – Materialer
Hvordan kan vi gi barna begreper om og erfaringer med ulike materialersom det bygges hus av ? Vi er hele...
Arkitektur overalt – Nærmiljø
Hensikten med dette opplegget er å gjøre barna oppmerksomme på nærmiljøet rundt barnehagen og hva det består av. Ligger barnehagen...
Arkitektur overalt – Rom
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Opplegget er hentet fra...
Arkitektur overalt – veiledning til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen
Har du tenkt på hvilke materialer barnehagen du jobber i er bygget av? Har du tenkt på hva som får...