Gå til hovedinnhold
Illustrasjonsbilde redigert til formål.

Tegning av en noaide med runebomme. Illustrasjon til Knud Leems Beskrivelse over Finnmarkens Lapper, deres Tungemaal, Levemaade og forrige Afgudsdyrkelse (1767) - redigert av Ørjan Olsen - Runebomme Av O. H. von Lode. Lisens: Falt i det fri (Public domain)

Tradisjonell og fornyet samisk musikk

Joik regnes i dag som en av de eldste levende musikktradisjonene i Europa. Mange samiske artister kombinerer det opprinnelige uttrykket med moderne musikktradisjoner og instrumenter. «Vi kan gjerne si at joiken slik den framstår i dag lever den litt i to ulike verdener: I den tradisjonelle samiske bruksmåten og på den moderne konsertscenen – der joik framstår som en musikktradisjon.» (Fjellheim, 2018).

Utviklet av: Tove Oppegård Flæsen (KKS)

Isák
KeiiNO
Marja Mortenson
Mari Boine
Transjoik
Ulla Pirttijärvi
Nils Aslak Valkeapää
Johan Anders Bær

PC: Før pekeren over de minste sirklene for å få mer informasjon om hver enkelt ressurs. Trykk for å låse lesefeltet, og trykk igjen for å lukke.

Telefon/tablet: Trykk på de minste sirklene for å åpne lesefeltet. Trykk på samme sirkel for å lukke lesefeltet.

Litt om samisk kultur

Samisk kultur er en viktig del av vår felles kultur og kulturarv. Dette ser vi også tydelig i læreplan i musikk. Musikkfaget skal blant annet bidra til at elevene forstår hvordan musikk både springer ut av kulturer, skaper kultur og bidrar til samfunnsendringer. Musikkfaget kan åpne dører til et større fellesskap gjennom å la elevene møte et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykk (Utdanningsdirektoratet, 2020).

Etter 4. trinn skal elevene kunne utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert samisk musikkultur. Etter 10. trinn skal elevene også kunne reflektere over hvordan musikalske tradisjoner, inkludert samiske musikktradisjoner, bevares og fornyes.

I lenkesamlingen har vi funnet fram til artister som kan sies å både inngå i tradisjonsjoiken, men som også har tatt joiken inn i andre moderne musikktradisjoner og instrumenter.

Vi håper lenkesamlingen kan fungere som støtte i arbeid med faget, kompetansemålene og kjerneelementene som knytter seg til disse.

Lytt til musikken til de ulike artistene, og se gjerne musikkvideoene.

Mens elevene lytter kan de reflektere over det de hører. Hvilke elementer fra den samiske musikken hører de? (Eksempel pentaton skala, joikestavelser, klang, språk) Hvordan har artistene kombinert den samiske musikken med andre musikkstiler? (Eksempler elektronisk, pop, jazz)


Utdanningsdirektoratet (2020). Læreplaner i Musikk (MUS01‑02).  https://www.udir.no/lk20/mus01-02

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.