Gå til hovedinnhold

Ta i bruk den nære kunsten

Sort murmaleri med siluetter av hoppende mennesker, malt på grå murvegg.

Skurk @thaskurk, utsmykning på Rådalslien ungdomsskole © Skurk 2023. Foto: © Kunst i skolen.

Kunst er et begrep som stadig brukes både i det offentlige og i skolen, oftest uten at innholdet blir presisert. I formidlingssituasjoner er det viktig å operere med et åpent kunstbegrep uten entydige definisjoner. Kunst er det som appellerer til oss, engasjerer oss og vekker glede eller forferdelse. Kunst er det som taler til våre sanser, og det kan ha svært ulike uttrykksformer. Først og fremst er kunstverket seg selv. Det er verket selv vi må utsette oss for og personlig ta stilling til: Hva registrerer våre sanser, og hvilke følelser vekkes i oss?

Tekst: Utviklet av Kunst i Skolen og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, 2016 rev. 2024.

Skolen er et sted for estetisk dannelse. Barn og unge møter kunst i lærebøker, som vi har stolte tradisjoner for i Norge, i bildebøker, i skolenes egne kunstsamlinger, på utstillingsbesøk til museer og gallerier eller på digitale plattformer. Vi tror at den nære kunsten er en verdifull, men lite utnyttet ressurs.

Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) sier noe om kunsten og kulturens plass i skolehverdagen. I møte med kulturelle uttrykk, utvikles elevenes estetiske sans. Kunsten er med på å påvirke både våre fysiske omgivelser, skolemiljøet og samfunnsutviklingen. Læreplanen anerkjenner også at møter med kunst har betydning for den enkeltes personlige utvikling. Å ta i bruk den nære kunsten er en enkel og bærekraftig måte å gi elevene kunst- og kulturmøter på i deres eget nærmiljø, og det håper vi dette heftet vil inspirere til. Den nære kunsten er også et fint utgangspunkt for tverrfaglige prosjekter, noe det gis eksempler på i heftet.

I en årrekke har Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) hatt et godt samarbeid med Kunst I Skolen (KiS). Heftet var opprinnelig utviklet i 2016 etter læreplanen LK06 av Martine Eidissen Nymo (KKS), Bjørg Åsta Flatby og Arne Marius Samuelsen (KiS). I 2024 ble heftet tilpasset og revidert etter LK20 av Anne Elisabeth Sæter (KiS) og Nora Thue-Prepsl (KKS). KKS har også utviklet en læringssti og et webinar knyttet til heftet.

Hvordan ta i bruk den nære kunsten?

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.