Bilde fra 5.klasse i Inderøy kommune ved gjennomføringen av «Fang meg i farta» 2022. Foto: Live Strugstad
Slangen
Denne øvelsen handler om samarbeid, og om å gi og ta plass. Elevene veksler på å lede og følge.
Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag
Hver enkelt elev får kjenne på det å ta ansvar med å foreslå bevegelser for de andre medelevene når de er leder. Når elevene følger blir de utfordret på å speile eller etterligne andres bevegelser. Øvelsen er inkluderende på den måten at elevene bytter på tur hvem som leder og at de improviserer frem en dans sammen. Det å stå fremst og kjenne på at andre hermer dine bevegelser kan virke både motiverende og styrkende. Øvelsen fokuserer også på bruk av tempo og rom, hvor det er viktig å ha tydelige bevegelser og et moderat tempo slik at alle kan henge på.
Beskrivelse
Denne øvelsen er en form for hermegåsa.
- Del elevene opp i grupper på ca. fire personer per gruppe.
Start med å gjøre et eksempel med en av gruppene, eller med en frivillig elev. Vis og forklar
eksempler på hvordan man kan lede og hvordan man avslutter øvelsen når musikken stopper. - Elevene bestemmer seg for hvem som skal lede først, og de andre elevene stiller seg på en
rekke bak. Start musikken og la hver elev lede i ca. 2-3 minutter. - Når du stopper musikken, skal elevene bytte leder. Det gjør de ved at lederen stiller seg i en «omvendt V» (litt som «hunden-som-ser-ned» i yoga) og danner en tunell slik at de bak kan krype igjennom. Da havner den som ledet bakerst i rekka og vi er klar med en ny elev som leder.
Skap gjerne en diskusjon med klassen om hva den som leder må gjøre for at de andre skal få til å
herme/følge. Her kan tempo og det å gjøre bevegelsene så tydelig som mulig være viktig, for at ens
medelever skal herme uten store problemer.
Erfaring
I denne øvelsen prøver vi å få elevene til å utforske «sine egne bevegelser». Utfordre de på
å finne egne unike bevegelser som ingen andre har gjort før. Erfaringen er at de som er litt usikre
hermer etter det andre gjør eller at de bare springer rundt i rommet. Det kan være lurt å vise et spekter av ulike måter å bevege seg på i forkant. For eksempel gjøre veldig små eller veldig store bevegelser, ulike nivå, ulike tempo, ulike retninger etc. Du kan også oppfordre til å ta i bruk bevegelser fra øvelsene de har gjort tidligere i workshopen.
Fang meg i farta – dans i grunnskolen
Dette undervisningsopplegget tar ca. 90 minutter og omhandler skapende dans i kroppsøving, musikk og norsk for 1.-4.årstrinn. Øvelsene er utviklet...
Bevegelse med silkepapir
Gjennom denne øvelsen får elevene mulighet for å utforske et element(silkepapir) og hvordan det beveger seg, samt hvordan dette kan...
Statue
Denne øvelsen gir klassen mulighet for å kunne skape noe sammen. Som individskal man ta egne valg og kunne se...
Crazy chicken
Denne øvelsen er med på å ufarliggjøre dansen, og skape engasjement rundt opplegget. Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans...
Kokt spagetti
Denne øvelsen fokuserer på avspenning, restitusjon og meditasjon. Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag. Gjennom å leke...
Dansefrys
Gjennom denne øvelsen arbeider man med kraft, motpress og tid. Beskrivelse Når musikken spiller får elevene danse og bevege seg...
Bokstavstopp
Denne øvelsen veksler mellom fri individuell bevegelse til musikk, og om å løseen kroppslig oppgave i samarbeid med andre, uten...