Utsnitt av forsiden til boken Sangglede og stemmebruk i skolen.
Sang som ressurs i et tilrettelagt opplæringstilbud
Her finner du lydklipp og film knyttet til kapittelet «Sang som ressurs i et tilrettelagt opplæringstilbud».
Tekst og media: Anne-Linn Vatnedalen Vik, Gunnfrid Størkersen Fjelde og Therese Reinsnes
En heisang med litt fart der barna du ønsker velkommen kan svare «hei» enten med ord eller sin lyd i mikrofon, et slag på ei tromme som holdes fram eller sin bevegelse. Stopp gjerne opp og vent når barna skal svare. Vi bruker å synge et helt vers til hver elev ettersom mange trenger litt tid på å komme i gang.
Aktiviteten fungerer best med to voksne, der den ene styrer tromma og den andre akkompagnerer på piano eller gitar. I del en holdes tromma frem til en og en elev som får slå et slag på bestemt sted; bang! I del to får elevene trommesolo. Akkompagnementet følger elevens intensitet og tempo. I denne aktiviteten er vi alle sammen om å få noe til å skje. Vi gir rom for, og venter på hverandre, og vi lytter til de ulike uttrykkene i gruppa.
Sangen inviterer til å holde noen i hånden, men viktigst av alt; å være sammen. Jeg tilbyr deg en hånd og byr deg opp til dans, du deltar på din måte. Vi løfter hendene opp og ned. 1, 2 og 3 kan markeres med klapp, tydelig rytmisk bevegelse eller telling med fingrene.
Våre elever trenger hjelp til å finne ro og nok hvile i en aktiv hverdag med mange arbeidsoppgaver og treninger. Kvil på fanget er en avslutningssang som kan passe på slutten av FysMusgrupper, dansetimer, lyttetimer, eller bare en til en hvor som helst. Teksten er enkel og repeterende: Kvil på fanget, pust med magen.
Sangen kan brukes som en rammeaktivitet hvor barnet oppmuntres til å delta med stemmen. Tilpass tempo, dynamikk og karakter for å møte barnets følelsesuttrykk. Man kan også jobbe med å gjenkjenne og uttrykke ulike følelser. Lengden på delene hvor barnet fyller inn kan være korte eller lange.
Temapakke: Sang i barnehagen
Sang i barnehagen er en av flere temabaserte pakker i vår ressursbase. Målet med temapakken er å belyse betydningen av sang...
Kraften i sangfellesskapet – Nøkkelen til en mer musikalsk praksis i barnehage og skole.
Hvis sang kan forebygge mobbing og utenforskap, fremme læring og bidra til bedre helse, hva skal da til for at...
Sangstemmen som instrument
I denne ressursen presenteres videoer tilknyttet kapittelet Sangstemmen som instrument fra læreboken Sangglede og stemmebruk i barnehagen. Tekst og video:...
Syngende barnehage
Krafttak for sang sitt landsomfattende tiltak Syngende barnehage, har som formål å bidra til mer sangglede i barnehagehverdagen. Vi er...
Hvordan står det til med sang i barnehagen?
I 2021 publiserte vi en artikkel som baserte seg på en landsdekkende pilotundersøkelse om sang og sangbruk i norske barnehager...
Komponer en Sea Shanty
Å synge sammen gjør det enklere å samarbeide om en jobb. En sea shanty, eller sjøsjanti, skaper en god rytme...
Sang med bevegelse – hvorfor og hvordan?
Her kan du finne 20 videoer som er tilknyttet kapittelet «Sang med bevegelse – hvorfor og hvordan?» Filmene viser eksempler...
Tegnsang = inkludering!
Bli med og marker FNs internasjonale dag for tegnspråk ved å lære elevene en tegnsang! Anita Karlsen og Helge Strøm...