iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold

Kunstner i barnehage – erfaringer fra samarbeid mellom barnehage og kunstner

Forside hefte

Dette heftet presenterer to prosjekter som viser hvordan barnehage og kunstner kan samarbeide for å øke kvaliteten innenfor fagområdet Kunst, kultur og kreativitet. Den kunstfaglige kompetansen til en profesjonell kunstner har en egen verdi i det kunstpedagogiske arbeidet i barnehagen, og kan være et supplement til det barnehagen jobber med og utvikler på egen hånd.

Heftet presenterer noen kvaliteter som det pedagogiske arbeidet i barnehagen får tilført når en kunstner gjennomfører kunstneriske prosesser med barna. Innholdet i heftet henvender seg først og fremst til ansatte i barnehagen. Heftet kan også være en ressurs for kunstnere som ønsker å samarbeide med barnehager.

Kunstnere og pedagoger har utforsket interaksjonen mellom kunstner og barn, og samarbeidet med kunstnerne har gått over tid. Kunstnermøtene har foregått i barnehagen, i barnas kjente omgivelser. Prosjektet hadde ikke til hensikt å ende opp med en forestilling eller et annet produkt, men var ment som et utviklingsprosjekt for både kunstneren og barnehagepersonalet.

Et slikt samarbeid med en kunstner kan bidra til økt kompetanse for de ansatte i barnehagen, ved at de får ny innsikt og kunnskap om hvordan de kan jobbe med skapende prosesser. Det kan gi inspirasjon og nye perspektiver på alle mulighetene som finnes til å skape sitt eget prosjekt.

Heftet består av to prosjekter og en artikkel:

  • Lek med lyd utviklet av Leistad barnehage og Tollef Østvang.
  • Det magiske rommet utviklet av Skatval barnehage og Mari Moe Krysinska.
  • Hva kan en kunstner bidra med i barnehagen for å utvikle barnehagen som kulturarena? Av Morthen Sæther.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.