Bilde fra 5.klasse i Inderøy kommune ved gjennomføringen av «Fang meg i farta» 2022. Foto: Live Strugstad
Kokt spagetti
Denne øvelsen fokuserer på avspenning, restitusjon og meditasjon.
Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag.
Gjennom å leke og kroppsliggjøre kokt spagetti får elevene kjenne på å spenne helt av i kroppen. Øvelsen gir barna en opplevelse av ro og øker konsentrasjonen inn i siste del av workshopen.
Beskrivelse
- Be elevene å spre seg ut i hele rommet, finne et sted å legge seg ned på ryggen med god
avstand fra veggen, og fra hverandre. - I denne øvelsen kan du forklare at oppgaven er å gjøre minst mulig, nemlig å ligge helt i ro og
være tung og slapp i kroppen – som en kokt spagetti. Her kan det være lurt å snakke litt om
kvaliteten (slapp, tung etc) på en kokt spagetti først. - Gi beskjed til elevene om at du kommer rundt og sjekker hver enkelt om de faktisk er helt avslappet. Dette gjør du ved å løfte en arm eller et bein, riste forsiktig og kjenne på vekten av kroppsdelen. Om dere er flere lærere til stede er det fint å dele på denne oppgaven, slik at man kanskje rekker over alle to ganger i løpet av øvelsen. Øvelsen varer så lenge musikken spiller.
Erfaring
Denne øvelsen fungerer overraskende bra med elevene og er et godt avbrekk i en ellers
energifylt workshop. “Inspeksjonen” gjør at elevene tar øvelsen ekstra seriøst og går inn for å jobbe
med så lite kraft i kroppen som mulig. Øvelsen er også en god forberedelse på neste øvelse som
krever ro og konsentrasjon.
Etter øvelsen kan det være spennende å spørre elevene hvordan øvelsen opplevdes i kroppen. Noen vil kanskje svare at det var behagelig, mens andre vil svare at de opplevde øvelsen om ubehagelig og vanskelig. Som lærer kan du gjerne fremheve disse ulikhetene, som vil gi en økt forståelse for at vi
opplever ting forskjellig.
Fang meg i farta – dans i grunnskolen
Dette undervisningsopplegget tar ca. 90 minutter og omhandler skapende dans i kroppsøving, musikk og norsk for 1.-4.årstrinn. Øvelsene er utviklet...
Crazy chicken
Denne øvelsen er med på å ufarliggjøre dansen, og skape engasjement rundt opplegget. Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans...
Dansefrys
Gjennom denne øvelsen arbeider man med kraft, motpress og tid. Beskrivelse Når musikken spiller får elevene danse og bevege seg...
Bevegelse med silkepapir
Gjennom denne øvelsen får elevene mulighet for å utforske et element(silkepapir) og hvordan det beveger seg, samt hvordan dette kan...
Bokstavstopp
Denne øvelsen veksler mellom fri individuell bevegelse til musikk, og om å løseen kroppslig oppgave i samarbeid med andre, uten...
Statue
Denne øvelsen gir klassen mulighet for å kunne skape noe sammen. Som individskal man ta egne valg og kunne se...
Slangen
Denne øvelsen handler om samarbeid, og om å gi og ta plass. Elevene veksler på å lede og følge. Tekst:...