
Hva gjemmer seg i dingsen / Miljøvåpen – Design og redesign
Hva gjemmer seg inni dingsen er et undervisningsopplegg der elevene skal lage en skulptur av et fanasivesen, eller et fiktivt miljøvåpen av gjenbruks-materialer. Hele opplegget tar utgangspunkt i komponentene de finner i et teknisk produkt.
Eleven skal få erfaring med å:
- Bruke verktøy til å demontere og feste sammen teknisk utstyr/deler
- Bli kjent med, sortere og se muligheter i gjenbruksmaterialer
- Gå gjennom en design/kreativ prosess fra idé, skisser, bearbeiding, utprøving i materialer
- Vurdere estetiske løsninger og eget arbeid
- Presentere sitt arbeid muntlig
- Lage en helhetlig utstilling som formidler både prosess og produkt i samarbeid med lærer og medelever
Gjennomføring
Oppgave 1:
Når du åpner din utvalgte dings, skal du være på utkikk etter det vesenet som bor på innsiden eller hvilket miljøvåpen som befinner seg i akkurat denne tingen. Kanskje finner du bare en liten del av det, men det blir starten og inspirasjonen til å lage ditt helt eget vesen som ingen har sett før.
Oppgave 2:
Bruk «dingsen» til å lage ditt helt eget ”miljøvåpen” som kan være med å redde planeten vår (våpen eller en teknisk innretning som kan brukes i bekjempelsen av miljøproblemer).
1. økt (90 min)
- lærer presenterer oppgaven med inspirerende bilder
- innføring i verktøy/materialkunnskap/systematis ering og miljøproblematikk
- elevene velger seg/går på leting etter en teknisk innretning
1) Velg deg en teknisk innretning som du har lyst å skru fra hverandre – det kan for eksempel være en ødelagt kaffetrakter, skrivemaskin, datamaskin, lampe, høyttaler, telefonapparat, stereoanlegg, hårføner, tastatur osv.)
2. økt (90 min.)
- fotografering, demontering, sortering
- lek med sammensetning av materialer – idéarbeid
1) Sorter materialene i kategorier – plast, metall, skruer, osv.
Let og finn andre materialer du trenger; på skolen, i skogen, hjemme, i garasjen, på loppis, i fjæra osv. (spør om lov, hvis noen eier tingene. Til og med trærne…)
Når du har bestemt deg for hvilke deler du trenger, samler du disse, resten kan samles i kategoriene ovenfor slik at andre kan bruke dem
2) Fotografér ”dingsen” – nært uten å beskjære, med nøytral bakgrunn, godt lys -‐ det skal lages før-‐og etterbilder.
3) Skru/demonter delene fra hverandre uten å ødelegge delene i størst mulig grad. Ta forbehold om miljøgifter etc. hvis noen gjenstander inneholder rester etter batterisyre eller andre stoffer som kan være ubehagelige eller skadelige.
4)Lek med å legge delene sammen på forskjellige måter for å få ideer –kanskje finner du fort noen deler du liker og som gir deg idéer, og da kan du prøve å sette dem sammen med ting og tang i mange rare kombinasjoner. Idéer kommer ofte gjennom lek.
5) Tegn og skriv ned ideer du får underveis, uansett hvor små eller rare de er.
3.økt (90 min)
- lærer formidler kunnskap om hvilke estetiske virkemidler elevene kan ta i bruk
- elevene får praktisk erfaring med de forskjellige estetiske virkemidlene
- lek med idéer – arbeid med idéskisser/løsninger/materialskisser
- innhenting av informasjon – som inspirasjon:
Oppgave 1: Fakta fra dyreriket til vesenet
Oppgave 2: Kartlegging av miljøutfordringer og bilder av våpen/design
1) Lag enkle, men informative skisser av dine ideer, prøv ut flere løsninger, minst fire – dette kan også gjøres som materialskisser og gjennom å fotografere disse utprøvingene Lærer formidler kunnskap om hvilke estetiske virkemidler elevene kan ta i bruk og elevene får praktisk erfaring med de forskjellige estetiske virkemidlene
2) Lærer formidler kunnskap om hvilke estetiske virkemidler elevene kan ta i bruk og elevene får praktisk erfaring med de forskjellige estetiske virkemidlene
3). Hent inn informasjon fra dyreriket og fantasiverdenen, miljøsaker du vil kjempe for, dataspill og våpenindustrien – men etter at idéen har kommet, så det blir målrettet leting (skal du for eksempel lage et øgle-lignede vesen – finn foto og info om øgler som ligner – men hovedinspirasjonen er det du finner inni maskinen og dine egne idéer –kanskje trenger du bare å studere vinger, føtter, våpendeler eller andre tekniske innretninger som kan brukes i bekjempelsen av miljøproblemer osv)
4) Samle alle skisser og innhentet informasjon i perm
4. økt (90 min x 3)
- selve prosessen med å lage vesenet eller miljøvåpenet kan påbegynnes
- få tak i flere materialer, hvis nødvendig
- gjøre klart til utstilling – fotografere, dikte historie/fakta
1) Fest delene sammen med
streng/skruer/tråd/tau
2) Gjør arbeidet ferdig, fest delene sammen og vurder underveis hvilke materialer du trenger for å lage ditt kunstprodukt så nært opp mot hva som vil gjøre deg fornøyd – ikke la være å gjennomføre gode idéer fordi det virker vanskelig – diskuter omfang med læreren
3) Fotografer det ferdige arbeidet-‐samme nøytrale bakgrunn og godt lys som ”dingsen”
4) Beskriv vesenet/miljøvåpenet du har skapt:
Oppgave 1:
- Hva heter det?
- Latinsk navn?
- Tilhører hvilken art?
- Størrelse?
- Spesielle egenskaper?
- Utrydningstruet?
- Hva spiser det?
- Hva holder det egentlig på med?
- Hvor bor det? Okei, da – inni kaffetrakteren…men hvor kommer det fra?
Oppgave 2:
- Hva heter det?
- Hvilken type våpen er det? Størrelse?Aldersgrense for bruk?
- Hvilken miljøutfordring skal det bekjempe?
- Hvordan fungerer det?
5. økt (90 min)
- Lag utstilling sammen med klassen der dere viser fram:
Foto av utgangspunktet
– og det ferdige arbeidet (samme, nøytrale bakgrunn og samme format)
En fin lapp med informasjonen/historien om ditt vesen/miljøvåpen (gi klassen en felles mal, så blir det helhetlig og fint) (se presentasjon av Jo Nesbys dyr fra Naturhistorisk Museum i Oslo
- Alle elevene forteller om sitt arbeid
- Foto fra prosessen – elevene kan selv ta bilder under prosessen, men lærer kan også gjøre dette, og stille disse ut samlet
Tips til eleven:
- Ikke la være å gjennomføre gode idéer fordi det virker vanskelig – diskuter omfang med lærer
- Ikke la deg påvirke for mye av hva andre sier – det er helt naturlig å bli usikker innimellom på hva man skal gjøre, men det er mye artigere å jobbe med egne idéer. Dess rarere, dess bedre…
- lag noe du aldri har sett før – sett sammen deler i rare og overraskende kombinasjoner
- det er naturlig å ta utgangspunkt i og la seg inspirere av noe som eksisterer fra før av, men ikke kopier – gjør det til ditt eget uttrykk
- ikke le av eller kommentere andres idéer negativt -‐ si ja til hverandre
Vurdering
Eget læringsmål | Lav | Middels | Høy |
Lage en skulptur av et vesen eller et miljøvåpen av gjenbruks‐materialer med utgangspunkt i det du finner i et teknisk produkt | • beskriver • refererer til • bruker |
• velger • løser • tilpasser • analyserer |
• vurderer • behersker • diskuterer • reflekterer |
Bruk av verktøy til demontering og montering | |||
Bruk av festemidler som estetisk virke-‐middel og uttrykk | |||
Tegne skisser/ fotografere utprøv‐ninger i idéfasen som viser minst 4 forskjellige løsninger | |||
Innhenting/ systematisering av valgt inspirasjon og informasjon Fotografere før-‐og etterbilder, evt. dokumentasjon |
|||
Kreativitet, humor og lekenhet i prosess og diktning av historie/fakta | |||
Muntlig bruk av faguttrykk i presentasjonen av ditt arbeid |
Tilleggsressurser
Recycleart: https://www.recyclart.org/
Artikkel: Å se design som redesign
Formgivningsdidaktiske betraktninger
Tips til Googlesøk:
- art weapons
- assemblage
- recycle animals
Relaterte ressurser
Eget prosjekt i design og redesign
I denne perioden skal elevene selv velge teknikk og materiale – og om de vil lage en bruksgjenstand eller et...
Fra mareritt til favoritt – redesign av klasseromsstol
Elevene skal ta utgangspunkt i en gammel og slitt klasseromsstol og deretter forvandle den til sin personlige favoritt. Undervisningsopplegget tar...
Opp, ned og opp igjen! – gjenbruk og redesign i norsk skole
Høgskolelektor Ingvard Bråten har skrevet en forskningsbasert artikkel som setter gjenbruk og redesign inn i en historisk, miljømessig og global...
Redesign av silo
Rundt omkring i Norge står det mange siloer som ikke lenger er i bruk. I dag ser vi en økende interesse...
Teknologi og design
Teknologi og design er et hovedområde i faget naturfag. I Kunnskapsløftet 06 er det også omtalt som et flerfaglig emne...