Gå til hovedinnhold
Ordsky hjerteform.

Hjertedikt

Hjertet brukes ofte som symbol for følelser som kjærlighet, sorg og glede. Det kan være gjennom ord, bilder og handling. Vi finner begrepet igjen i litteraturen, for eksempel i rim og dikt.

Tekst: Merete Hassel, KKS

Rim er et litterært og språklig virkemiddel. Vi kjenner også igjen rim og rytme fra musikkens verden. Et dikt kjennetegnes ofte av at det er en kort tekst. Det kan bestå av rim eller en bestemt rytme, men det er ikke alltid tilfelle. Les mer om dikt og rim i leksikon, i norskboka eller andre oppslagsverk

Nedenfor finner du noen små eksempler på oppgaver. Her er det mulig å tilpasse til ulike elever og klassetrinn.

Hva rimer på hjerte?

Elevene kan utfolde seg i tekst på ulike vis.

  • Finn ord som rimer på hjerte og lag små rim. Elevene kan eventuelt fortsette med å skrive et dikt basert på rimordene.
  • Skriv et dikt hvor ordet hjerte er sentralt i teksten
  • Elevene kan også skrive et dikt hvor begrepet hjerte ikke er med, men er underforstått. De kan for eksempel skrive kjærlighetsdikt til noen de er glad i. Det kan være en person, et kjæledyr eller noe annet som betyr mye for dem.

Den danske dikteren Tove Ditlevsen (1917-1976) uttrykker seg slik i diktet Så tag mit hjerte fra diktsamlingen Lille verden fra 1942 (et utdrag):

Så tag mit hjerte i dine hænder,
men tag det varsomt og tag det blidt,
det røde hjerte – nu er det dit.

Den norske lyrikeren Jan Erik Vold har skrevet diktet Tale for loffen. Her sier han blant annet at «man blir blid av å spise loff«. Du finner en video under tilleggsressurser, hvor han selv leser diktet.

Finn dikt og les dem høyt

  • Læreren, eller eleven, kan lese dikt høyt, dikt om kjærlighet, med eller uten ordet hjerte i teksten.
  • Elevene kan gå på biblioteket og finne fram til bøker med kjærlighetsdikt. De kan også finne bokomslag med hjerter på, det kan være både faglitteratur om anatomi, sorg, kjærlighet – eller skjønnlitteratur. Så kan man snakke sammen om hvorfor boka har hjertet som illustrasjon.

Differensiering

I disse små oppgavene ligger det mange muligheter til differensiering på alderstrinn, modenhet og funksjonsnivå hos elevene.

  • Hvorfor er hjertet blitt et symbol på kjærlighet? Elevene kan reflektere rundt hjertets medisinske funksjon og betydningen dette har for bruk av begrepet som symbol på kjærlighet.

Hjerte for vår neste

Hjertet er også et symbol på nestekjærlighet. Dette kommer ofte til uttrykk i forbindelse med julen. Vi ønsker kanskje å glede noen litt ekstra. Hva med å la elevene skrive et lite dikt eller et rim og legge inni et av origamihjertene fra 1. desember? Så kan de gi bort et hjerte til noen de tror trenger en ekstra oppmuntring?

Mor Teresa skal ha sagt at

av og til tror vi at det vi gjør, bare er en dråpe i havet. Men havet ville vært mindre uten den dråpen.

Referanser

Ditlevsen, T. (1942). Lille verden

Mor Teresa. (2002). Mother Teresa’s Reaching Out In Love – Stories told by Mother Teresa, Barnes & Noble

Mer om rim og dikt

Federl, M. (2018, 13. desember). Rim og rytme. NDLA.
https://ndla.no/nb/subject:1:605d33e0-1695-4540-9255-fc5e612e996f/topic:1:b34684b3-3e91-44ee-88b4-1c3e588586dc/topic:1:1cc14972-df1f-4294-b19b-1c2472f5489a/topic:1:a00fc42f-30b9-44f4-94ad-76adcaee3079/resource:1:2025

Eftedal, C. I. og Abuslan, Å. (2020, 2. januar) Hva er lyrikk? NDLA.
https://ndla.no/subject:1:51a7271b-a9d5-4205-bade-1c125a8650b5/topic:2:b34684b3-3e91-44ee-88b4-1c3e588586dc/topic:2:1cc14972-df1f-4294-b19b-1c2472f5489a/topic:2:a00fc42f-30b9-44f4-94ad-76adcaee3079/resource:abc4e137-460c-4a0b-8bfd-d02b0bca5490

Andre eksempler

«Vi har hjerte for deg!»
Læringsverkstedet Folkeparken barnehage i Dal, mellom Eidsvoll og Jessheim, skrev dikt på hjertekort, som barna delte ut til elever på barneskolen. Les fortellingen som pedagogisk leder har skrevet om dette.

Kragset, K. (2020, 23. januar). Vi har hjerte for deg!. Læringsverkstedet. https://laringsverkstedet.no/blogg/vi-har-hjerte-for-deg

Tale for loffen
Forfatteren Jan Erik Vold leser sitt eget dikt «Tale for loffen» i opptak fra en prøve på Dokkhuset i Trondheim, sammen med musikerne Erlend Skomsvold (piano), Håvard Lund (bassklarinett) og Håkon Mjåset Johansen (trommer)

Den kulturelle skolesekken i Trøndelag. (2016, 6. september). Jan Erik Vold leser «Tale for loffen». Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=5QDRGoubUOE

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.