Foto: Alvaro Serrano @alvaroserrano
Dikt og musikkfusjon – et tverrfaglig opplegg del 4 av 4
Elevene skal i denne produksjonen bidra med egne ideer til formidling, musikkvalg, tonesetting eller diktskriving, i tillegg til å være med på å sette det hele sammen til et konsept. Utgangspunktet er enkelt og terskelen bør være lav for å bidra inn i fellesskapet. Undervisningsopplegget dekker alle de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, muntlig, regning og IKT.
Kristin Fonnes // Musikk i Skolen
Prosessbeskrivelse
Elever og lærer(e) utvikler i fellesskap en framføring med musikk og lyrikk.
Produksjonen er tverrfaglig, der sal og scene kan kobles sammen med norskfaget, engelsk eller andre fremmedspråk.
Prosessen går igjennom følgende faser (hentet fra veiledningen i faget):
Del 1:
- Intro, der oppgaven presenteres samt noe som kan inspirere til kreativt arbeid
- Idéfasen, der ideer på ulike plan får fritt spillerom
Del 2:
- Utprøvingsfasen, der ulike ideer innen musikk, lyrikk, teater, dans, lyssetting osv. testes
- Konseptfasen, der alle tråder samles til et konsept alle elever er enige om
Del 3:
- Realiseringsfasen, der elevene har funnet sine oppgaver og arbeider etter avtalen i konseptet
- Framføringen, der produksjonen blir presentert
Del 4:
- Evalueringen, der hele prosessen evalueres av elever og lærere
Fram til konseptet er lagt, samarbeider alle elever om utviklingen av produksjonen. Etter dette deles de i ansvarsgrupper, og får oppgaver som bl.a. musikere, opplesere/skuespillere, teknikere osv.
De ulike fasene vil selvsagt gå i hverandre, og man vil hoppe fram og tilbake i løpet av prosessen.
Dikt og musikkfusjon – et tverrfaglig opplegg del 1 av 4
Elevene skal i denne produksjonen bidra med egne ideer til formidling, musikkvalg, tonesetting eller diktskriving, i tillegg til å være...
Dikt og musikkfusjon – et tverrfaglig opplegg del 2 av 4
Elevene skal i denne produksjonen bidra med egne ideer til formidling, musikkvalg, tonesetting eller diktskriving, i tillegg til å være...
Dikt og musikkfusjon – et tverrfaglig opplegg del 3 av 4
Elevene skal i denne produksjonen bidra med egne ideer til formidling, musikkvalg, tonesetting eller diktskriving, i tillegg til å være...