iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Gruppe mennesker i gymsal. Silkepapir i lufta.

Bilde fra 5.klasse i Inderøy kommune ved gjennomføringen av «Fang meg i farta» 2022. Foto: Live Strugstad

Bevegelse med silkepapir

Gjennom denne øvelsen får elevene mulighet for å utforske et element
(silkepapir) og hvordan det beveger seg, samt hvordan dette kan forplante seg i egen kropp. Elevene får verktøy til hvordan man kan skape bevegelse og dans, hvor man må ta egne valg og sette det sammen til sin egen lille koreografi.

Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag

Beskrivelse
Del 1 – utforskning

Start øvelsen med å samle elevene i en ring. I ringen presenterer du elementet som elevene skal jobbe med, nemlig silkepapir. Her kan det også være gøy å holde frem silkepapiret og la elevene tippe hva det er, da mange ikke har sett eller jobbet med silkepapir før.
Før du beskriver oppgaven kan det være lurt å snakke litt om silkepapirets egenskaper:

“Silkepapiret er veldig, veldig tynt. Fordi silkepapiret er så tynt, er det også veldig lett.
Det er faktisk også veldig lett at det nesten kan fly (demonstrer).
Men fordi silkepapiret er tynt, kan det også fort bli ødelagt. Det er derfor viktig å være
forsiktig med silkepapiret, da det er veldig kostbart. Alle får ett silkepapir og hvis det blir
ødelagt får man ikke noe nytt”.

Ved å snakke om silkepapirets egenskaper, kan man oppleve at elevene behandler det med
forsiktighet, noe som også gjenspeiler seg i bevegelseskvaliteten i dansen.

For å forklare øvelsen for elevene stiller du deg i midten av sirkelen og demonstrerer øvelsen.
Oppgaven går ut på at man skal prøve å bevege silkepapiret med kroppen.
Hva skjer hvis man beveger silkepapiret med armen eller foten?
Hva skjer hvis man kaster silkepapiret opp i luften og tar imot det med ryggen?
Hva skjer hvis man bruker pusten til å skape bevegelse i silkepapiret?
Hvis silkepapiret faller på gulvet, plukker man det bare opp igjen.
Du kan nå dele ut et silkepapir til hver enkelt elev, og elevene får tid til å teste ut hvordan de kan
bevege silkepapiret med sin kropp til musikk.

Del 2 – ta egne valg

Elevene skal nå velge tre måter de kan bevege silkepapiret på med kroppen sin. Det skal være tre
måter de skal huske og kan øve seg på. Du kan gjerne gå rundt og veilede elevene og se hvilke tre
måter/bevegelser elevene har valgt. Her kan du komme med forslag for å hjelpe elevene med å
videreutvikle bevegelsene:

  • Kan du gjøre denne bevegelsen med flere eller andre kroppsdeler?
  • Hvor fort eller sakte kan du gjøre bevegelsene?
  • Kan du gjenta denne bevegelsen?
    Når alle har valgt ut tre bevegelser skal elevene finne overganger mellom bevegelsene, slik at det blir en sammenhengende, liten dansesekvens med silkepapir.

Del 3 – vise

Du samler nå elevene i en ring og forteller at hvis man vil kan man vise sine bevegelser med
silkepapir for de andre i klassen. Hvis eleven gjerne vil vise, kan man rekke opp hånden. Her er det
også mulighet for å vise sammen to og to, eller tre og tre.

Erfaring

I dette rommet kan det oppstå fantastiske øyeblikk hvor elevene får muligheten for å se
hverandre i en ny sammenheng, og erfare hvor fort man kan skape dans alene og sammen med andre. Som element er silkepapiret uforutsigbart, som gjør at elevene kanskje må justere seg og improvisere i øyeblikket.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.