Utsmykning av egen skole – papirprosjekt
I dette undervisningsopplegget skal elevene jobbe med mønsterbygging og komposisjon for å skape et relieff i papir.
Opplegget er utarbeidet av Polarsirkelen videregående skole.
Fremgangsmåte med dopapirrull
Du trenger:
- Papplate (eventuelt pappeske) i størrelse 25 x 25 cm.
- Doruller
1) Skaff kunnskaper om mønsteroppbygging. (Se vedlegg om mønster og eksempler lengre ned)
2) Lærer viser forskjellige eksempler på mønsteroppbygging og måter doruller kan deles på.
3) Hver elev får en plate og noen doruller, som de kutter opp på forskjellige måter.
4) Prøv ut mønsterbygging på papp-platen. (Husk å dokumentere utprøving med foto.)
5) Lim dorulldeler fast på platen. Limes med limpistol.
6) Fargesetting: Sett platen utendørs og spray. (Husk å bruke ansiktsmasker!) Bruker du akrylmaling kan du male med pensel.
Fremgangsmåte med papir fra rull eller kopipapir
Du trenger:
- En papplate (eventuelt pappeske) i størrelse 25 x 25 cm.
- Hvitt papir fra trykkeri, eventuelt billig kopipapir
1) Skaff kunnskaper om mønsteroppbygging. Se vedlegg om mønster.
2) Lærer viser forskjellige eksempler på mønsteroppbygging og viser hvordan remsene kan krølles, brettes, klippes eller rives.
3) Klipp opp mange remser av papir, ca. 1-2 centimeter bred.
4) Bruk saks langs remsen slik at den krøller seg eller brett, krøll, riv.
5) Sett dem sammen på ulike måter på papp-platen.
6) Lim på platen med Limstift.
7) Fargesetting: Sett platen utendørs og spray. Husk å bruke ansiktsmasker! Med
akrylmaling: mal med pensler
Fremgangsmåte med papir fra ukeblad og kataloger
Du trenger:
- Papplate (eventuelt pappeske) i størrelse 25 x 25 cm.
- Ukeblader, kataloger
1) Skaff kunnskaper om mønsteroppbygging. (se vedlagte eksempler.)
2) Demonstrasjon av mønsteroppbygging og hvordan rulle sammen ark og eksempler på hvordan disse kan kuttes opp.
3) Rull sammen ark fra kataloger/ ukeblad.
4) Prøv ut mønsterbygging på papplaten. (Husk å dokumentere utprøving med foto.)
5) Lim fast med limstift, klipp bort det som stikker utfor platekanten.
KOMPETANSEMÅL (Designprosess) | LÆRINGSMÅL | KJENNETEGN PÅ HØY MÅLOPPNÅELSE |
Foreta et bevisst valg av teknikker ut fra estetiske, natur- og miljømessige hensyn og mulighet for gjenbruk | Lage et eller flere relieff av dopapirruller og foreta et bevisst valg av mønsteroppbygging og materialer ut fra et miljøperspektiv | Gjøre bevisst valg av gjenbrukspapir. Eksperimentere med flere ulike relieff ved bruk av ulike papirtyper. |
Beskrive ulike løsningsalternativer | Dokumentere ulike løsninger ved å ta bilder underveis i prosessen | Kan vise bilder av ulike designløsninger og visualisere valgene ut fra et estetisk synspunkt |
Designe et eller flere kunstrelieff | Utvikle ideer til relieff ved hjelp av mønsterbygging | Stort mangfold og variasjon i utvikling av mønster Samarbeid med andre elever om å skape ett stort bilde av mange individuelle arbeider |
KOMPETANSEMÅL (Produkt) | LÆRINGSMÅL | KJENNETEGN PÅ HØY MÅLOPPNÅELSE |
Bruke egnede teknikker, materialer og verktøy i produksjon av et eller flere kunstrelieff | Lære å skjære, klippe, brette, folde, strimle, rive, krølle i gjenbrukspapir og kartong (aviser, doruller, egg kartonger, ukeblader osv.) | Kan prøve ut flere ulike teknikker med ulik type gjenbrukspapir, vise flere muligheter som finnes i materialet. Foreta justeringer og gjøre bevisst valg i produksjon og plassering av et kunstrelieff |
Utveksle synspunkter om verdien av design og redesign i et miljø- og samfunnsperspektiv | Vurdere produktets verdi i et samfunns- og miljøperspektiv | Kan formidle egne synspunkter på en klar, forståelig og nyansert måte |
Mønsterbygging
Bokstaven din betyr noe helt spesielt for deg og kan på mange måter være et symbol på din identitet. Derfor...
Eget prosjekt i design og redesign
I denne perioden skal elevene selv velge teknikk og materiale – og om de vil lage en bruksgjenstand eller et...
Mønster
Hva er mønster? Mønster er et systematisk arrangement og formgivning som har et minimum av gjentakelser og symmetri. Mønster er...