Bilde fra 5.klasse i Inderøy kommune ved gjennomføringen av «Fang meg i farta» 2022. Foto: Live Strugstad
Statue
Denne øvelsen gir klassen mulighet for å kunne skape noe sammen. Som individ
skal man ta egne valg og kunne se seg selv i relasjon til andre, og dermed bli en del av en større helhet. Øvelsen er også med til å ufarliggjøre berøring og kontakt med andre.
Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag
Beskrivelse
Samle elevene i en ring og fortell at de sammen skal skapes en stor, felles statue. Statuen blir til ved at elevene enkeltvis går inn i midten av sirkelen og lager en egen posisjon. Posisjonen kan være stående, liggende og sittende, men det skal være en posisjon som eleven kan holde lenge. For å skape en felles statue, er det viktig at posisjonene elevene skaper berører hverandre.
Dette kan du gjerne demonstrere sammen med en elev, da det er med til å tydeliggjøre den fysiske
oppgaven:
- Velg en elev som blir med deg å demonstrere øvelsen for de andre i klassen. Eleven får i
oppgave å lage en posisjon. Som lærer observerer du elevens posisjon fra ulike vinkler, og gir
elevens posisjon oppmerksomhet. Kommenter gjerne hvis posisjonen endrer uttrykk fra ulike
vinkler, eller hvis posisjonen danner assosiasjoner eller tanker. Du lager nå din posisjon, som
skal være i fysisk kontakt med elevens posisjon. - Slipp din posisjon og gjenskap den samme posisjon ett nytt sted i rommet, men nå uten
kontakt med elevens posisjon. Still her gjerne spørsmål til klassen om det nå er skapt en felles
statue og hvordan de to statuene som akkurat er blitt skapt adskiller seg fra hverandre.
Denne fysiske demonstrasjonen er viktig da den er med til å vise elevene hva et kontaktpunkt
er, samt variasjonen i hvor stor eller hvor lite kontaktpunkt man kan ha.
Elevene rekker opp hånden når de ønsker å bli en del av statuen og skape sin posisjon, og
du bestemmer hvem som får gå inn i statuen. Det er viktig at eleven får mulighet for å etablere sin
posisjon, før det blir sendt en ny elev inn i statuen. Dette er med til å skape en tydelighet, ro og
konsentrasjon, samtidig som det gir de andre elevene som observerer statuen tid til å se hvordan
statuen sakte utvikler seg.
Når man som elev blir en del av statuen, fryser man til stein. Stein kan ikke røre på seg og ikke
snakke. Når hele klassen er blitt en del av statuen, kan du som lærer få lov til å gå på en fantastisk
utstilling, hvor det er mulighet for å ta et helt unikt klassebilde.
Erfaring
Elever som tidligere i workshopen kan ha meldt seg litt ut, slutter seg ofte til denne øvelsen
da den er veldig konkret. Elevene opplever denne øvelsen som utrolig samlende og skaper et felles
klasse-prosjekt.
Fang meg i farta – dans i grunnskolen
Dette undervisningsopplegget tar ca. 90 minutter og omhandler skapende dans i kroppsøving, musikk og norsk for 1.-4.årstrinn. Øvelsene er utviklet...
Slangen
Denne øvelsen handler om samarbeid, og om å gi og ta plass. Elevene veksler på å lede og følge. Tekst:...
Crazy chicken
Denne øvelsen er med på å ufarliggjøre dansen, og skape engasjement rundt opplegget. Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans...
Bokstavstopp
Denne øvelsen veksler mellom fri individuell bevegelse til musikk, og om å løseen kroppslig oppgave i samarbeid med andre, uten...
Dansefrys
Gjennom denne øvelsen arbeider man med kraft, motpress og tid. Beskrivelse Når musikken spiller får elevene danse og bevege seg...
Kokt spagetti
Denne øvelsen fokuserer på avspenning, restitusjon og meditasjon. Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag. Gjennom å leke...
Bevegelse med silkepapir
Gjennom denne øvelsen får elevene mulighet for å utforske et element(silkepapir) og hvordan det beveger seg, samt hvordan dette kan...