«Jeg kan ikke tegne og male.” Dette utsagnet er ikke ukjent for mange kunst- og håndverkslærere. Det kan være flere grunner til at elevene kommer med slike uttalelser. Noen ganger skyldes det frustrasjon over at resultatet ikke svarer til ambisjonene, andre ganger kan det være at de mangler øvelse og erfaring.
I dette lille undervisningsopplegget får elevene jobbe lekent og utforskende med selve flaten, før motivet kommer på. Her kan alle oppleve glede og mestring i prosessen, og hvert resultat blir unikt. Opplegget tar utgangspunkt i kjerneelementet visuell kommunikasjon.
Tilfeldighetenes spill og en eksperimenterende innstilling til farger og fargeblanding er helt sentralt i den innledende fasen av opplegget. Her kan elevene få mange faglige overraskelser, og ingen kan gjøre feil.
Den skapende prosessen blir etter hvert mer målrettet når arbeidet med bearbeiding av motiv og bakgrunn er i gang. Opplegget setter ingen krav til tegneferdigheter.
Prosessen appellerer til nysgjerrighet og kreativitet, og elevene bruker visuelle virkemidler både eksperimenterende og bevisst, jamfør kjerneelementet visuell kommunikasjon.
Flytende blekk, akrylic Ink i ulike farger. Vannfarger som flyter inn i hverandre kan også brukes, men acrylic ink gir sterkere farger
Akvarellpapir
Vann
Sprayflaske med vann
Håndsprit
Pensel
Framgangsmåte
Spray hele arket med vann.
Drypp ulike farger med akrylblekk eller vannfarge på arket. En pensel kan brukes dersom man ikke har pipette. Slå lett på penselen slik at malingen drypper ned på papiret.
Spray deretter mer vann på arket, slik at fargene blander seg inn i hverandre.
Beveg arket slik at fargene renner litt og blander seg med hveradre. Blir det for mye vann kan man legge på tørkepapir og ta bort noe.
Drypp håndsprit på mens malingen er våt. Det kan gi en fin effekt.
La tørke helt.
Tegn av silhuetten til det motivet du ønsker. Det kan f.eks. være ansiktsprofilen til elevene som er avfotografert eller noe helt annet: former, dyr, hus og mennesker.
Skraver tett med en bløt blyant på arket med silhuetten.
Legg arket på maleriet og strek opp silhuetten slik at det blir avtrykk av den på maleriet. Man kan jo også klippe ut silhuetten og tegne rundt kanten.
Fyll utsiden av silhuetten med hvit maling/blekk eller bruk en annen farge. Her kan du velge om du vil ha bort alt rundt silhuetten eller beholde noe av fargene. Man kan jo også gjøre motsatt: Fylle motivet med hvitt eller en annen farge.
Du kan også legge vann rundt kanten av silhuetten og dryppe farge på slik at den flyter ut.
Frisch, N. S. (2010). To see the visually controlled: Seeing-drawing in formal and informal contexts: A qualitative comparative case study of teaching and learning drawing processes from Vega in Northern Norway [Doktoravhandling]. NTNU: Trondheim. Hentet fra: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/270213
Frisch, N. S. (Red.). (2013). Tegningen lever!, Fagbokforlaget.
Skjelbred, B. H. (2014). Billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer: En undersøkelse i eget billedskapende arbeid som utgangspunkt for undervisning i ungdomsskolen [Masteroppgave]. Universitetet i Sørøst-Norge: Notodden. Hentet fra: https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/2438668
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.