iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Barn i skogen.

Musikkskogen – Aktiviteter i barnehagen for flyktninger og nyankomne

Prosjektet Musikkskogen er videreutviklet og tilpasset for å jobbe med musikk, sang og uteliv med nyankomne og flyktninger. Passer for barn fra tre år.

Mål for prosjektet

  • Å skape noe sammen
  • Positiv erfaring med uteliv
  • Utvikle et uteområde som bidrar til lek, kreativitet og glede
  • Lage musikk sammen

Kort om prosjektet

Dette er et prosjekt gjennomført av Bjerkhaug barnehage i Bodø. Ressursen er videreutviklet for å tilpasses barn som bor i asylmottak og nyankomne i barnehager. Prosjektet inneholder enkle instruksjoner, lett tilgjengelige redskaper og materiell, og kan gjennomføres som et kort prosjekt over et par timer, eller videreutvikles til å vare over flere uker. Opplegget er utviklet for å passe barn i alderen 3 til 6 år, men kan like gjerne gjennomføres med eldre barn.

Musikk og sang

Musikk og sanger på norsk og andre språk engasjerer og bidrar til å skape et sosialt fellesskap. Å skape rytmer sammen krever at man lytter til de andre i gruppen, og man må både tilpasse seg og bidra til fellesskapet. Det er også gjort forskning på at barn lærer språk lettere gjennom sang og musikk. I dette prosjektet jobber barna både med å skape instrumenter og å spille på instrumentene de selv har laget.

Natur og uteliv

En viktig del av norsk kultur og barnehagetradisjon er å bruke naturen. Nesten 1 av 10 barnehager er friluftsbarnehager eller har friluftsavdeling (Udir, 2016). Dette prosjektet kan bidra til å skape positive opplevelser med uteliv i barnehage og på mottak. Dette kan gjennomføres i alle årstider, og foreldrene kan gjerne inviteres med på konsert eller bidra i å skape en musikkskog.

Lydinstallasjon i skogen.

Gjennomføring

Utforskning

Barna utforsker materialet dere har samlet. Hvordan kan de brukes til å lage lyd? Er det et rytmeinstrument eller et instrument med klang? Kan man endre lyden ved å tilføre eller fjerne elementer? Man kan for eksempel:

  • slå en pinne mot en hermetikkboks
  • dra en kongle over rillene på hermetikkboksen
  • riste på en boks fylt med grus eller sand
  • slå to pinner mot hverandre
  • risle med bruskorker

Instrumentlaging

Barna jobber med materialene og setter de sammen til instrumenter. Man kan for eksempel:

  • lage hull med spiker i en hermetikkboks slik at den kan henges opp med en hyssing. Feste kongler i hyssingen inne i boksen slik at det blir en bjelle
  • tre flatklemte, utbrente telys på en ståltråd, dette blir et rytmeinstrument
  • borre hull i pinner og tre en snor igjennom. Sortere de etter størrelse. Lage et slags klokkespill av pinnene
  • spikre hull i bruskorker og tre på ståltråd/hyssing, lager fin lyd når du rister på det
  • pakk en kongle inn i ull, bruk grønnsåpe og vann til å tove den fast til konglen. Fest en pinne til konglen med ståltråd. Nå har du laget en kølle til å spille med. Den lager en mer dempet lyd enn pinne rett på metallet. Kan også bruke garn til å surre rundt konglen slik at den blir myk utvendig
  • kutt toppen av en stor plastflaske. Bor hull i bunnen. Tre en snor gjennom, og tre perler på snoren inne i flasken. Utforsk med ulike flasker og ulik lengde på flasken

Montering

Nå er det klart til å ta med instrumentene ut i skogen. Finn et område som får være i fred, gjerne i barnehagen eller på uteområdet til mottaket. Det kan være lurt å finne et sted med en del trær, da er det lettere å få hengt opp instrumentene. Bruk spiker, hyssing og tau og heng opp. Husk at det skal være i barnas høyde!

Spill

Nå er det klart til å ta instrumentene i bruk. Tilfør gjerne nye instrumenter etter hvert og reparer de som blir ødelagt.

Gutt utforsker gjenbruksmateraler som henger i skogen.

Tips til fordypning

  • Spill inn lyd/film av barna som spiller på instrumentene. Bruk klippene og sett de sammen i enkle videoprogram, som iMovie. Se om dere kan lage ulike versjoner med ulike rytmer og tema
  • Komponer med instrumentene dere har laget. Bruk for eksempel en sang barna kan eller kjenner til. Hvilken lyd eller rytme skal sangen starte med? Hvilken skal den slutte med? Skal alle spille sammen, eller en og en? Hvordan kan dere skape variasjon i sangen?
  • Bli inspirert av ulike folkemusikkrytmer og spill med. Finn gjerne musikk barna kjenner til fra sitt hjemland.
  • Dekorer instrumentene med maling og perler. Det kan være lurt å bruke vannfast maling, slik at det ikke forsvinner med første regnskyll. Finn frem mønstre og motiver fra barnas hjemland og bruk dette som inspirasjon.

Det finnes mange filmer på internett der naturmaterialer og gjenbruksmaterialer brukes til å skape musikk. Dere kan for eksempel bruke disse filmene

  •  Terje Isungset lager og spiller på instrumenter av is
  •  Ole Hamre bruker stemmer med enkelttoner til å lage en folkofon
  •  Stomp lager musikk og rytmer med feiekoster

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.