Stillbilde fra video med Tone Ophus. Illustrasjon: H. Hermansen, KKS.
Hvordan lede og organisere sang i skolehverdagen
I boken «Sangglede og stemmebruk i skolen» har Tone Ophus skrevet kapittelet «Hvordan lede og organisere sang i skolehverdagen». Gjennom flere videoer får du tips til igangsetting av sang, samt ulike sangleker for bruk i klasserommet.
Tekst: Tone Ophus
To av videoene viser hvordan du kan sette i gang en sang på enkelt vis. I det nevnte kapittelet er disse knyttet til avsnittet «1 – 2 – 3? Om takt og tone i starten».
De seks øvrige viser sangleker som er anbefalt i under avsnittet «Samarbeid mellom fadderklasser». Disse kan selvsagt også brukes i andre sammenhenger og vil erfaringsmessig kunne bidra til sangglede, god stemning og godt fellesskap. Videoene er spilt inn med barn, voksne eller barn og voksne sammen. Håper de kan inspirere til at du selv tar sanglekene i bruk!
Ansvarlig for utvalg og inspirasjon: Tone Ophus
Sang som ressurs i et tilrettelagt opplæringstilbud
Her finner du lydklipp og film knyttet til kapittelet «Sang som ressurs i et tilrettelagt opplæringstilbud». Kapittelet inngår i læreboken...
Sang i norskfaget 5.- 10. trinn
Syng på dialekter! Her finner du fire mikro-podcaster der Guro Vanebo og Hanne Kihlman Evang snakker om og utforsker det...
Stemmelek og flerstemt sang
I lydfilene til kapittelet «Stemmelek og flerstemt sang» i boken «Sangglede og stemmebruk i skolen» møter du forfatterne Ingrid Danbolt...
Sangstemmen som instrument
I denne ressursen presenteres videoer tilknyttet kapittelet «Sangstemmen som instrument» fra boken «Sangglede og stemmebruk i skolen». Tekst og video:...
Sang med bevegelse – hvorfor og hvordan?
Hvorfor er kombinasjonen av sang og bevegelse så bra for barns utvikling og læring? Tone Ophus og Bente Bogen skriver...