Fra mareritt til favoritt – redesign av klasseromsstol
Elevene skal ta utgangspunkt i en gammel og slitt klasseromsstol og deretter forvandle den til sin personlige favoritt. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i teknikkene decoupage og figurmaling.
Decoupage er en teknikk hvor man kan benytte utklipp av printede motiver, avisbiter, stoff, servietter, tapet og lignende som man limer på ved hjelp av lakk. Figurmaling er en teknikk der et ønsket motiv kan enten øverføres med overhead eller tegnes direkte på stolen med blyant før man begynner å male.
Elevene skal lære å tegne ideskisser og gjøre et valg ut fra disse basert på faglige vurderinger
Elevene skal lære teknikker for hvordan man kan pusse opp et møbel, og gi det et nytt design
Elevene skal lære seg å utføre en dekorteknikk
Elevene skal lære å vurdere eget arbeid
Plan for gjennomføring:
1. gang: Presentasjon av oppgaven og dekorteknikker. Elevene tegner skisser og begynner å pusse stolen.
2. gang: Elevene pusser ferdig stol og maler ett strøk. Mens malingen tørker kan de begynne å forberede det de trenger til dekoren.
3. gang: Eleven maler ett strøk til dersom det er nødvendig. Når dette er tørt kan de begynne å dekorere.
4. gang: Elevene fortsetter å jobbe med dekoreringen.
5. gang: Elevene gjør ferdig dekoren og lakkerer med panellakk.
6. gang: Elevene lakkerer ferdig, utfører egenvurdering og klargjør prosessheftet for levering
Rekkefølge på gjennomføring:
Etter å ha presentert oppgaven, snakker lærer med elevene om funksjonalitet, fargevalg, og det å lage noe unikt.
Lærer presenterer og viser dekorteknikkene decoupage og figurmaling, slik at elevene vet hvilke muligheter de har.
Elevene får hver sin stol.
Elevene skisserer minst tre forslag til hvordan de vil dekorere stolen, noterer hvilken teknikk de skal bruke, og hvordan de skal gjennomføre dekoren. Let gjerne etter inspirasjon på internett og print ut bilder. Sammen med lærer velges den skissen som vil fungere best.
Puss stolen med sandpapir slik at alle spor av lakk forsvinner. Malingen fester dårlig dersom det er rester av lakk.
Mal 1-2 strøk maling på stolens treverk med lateksmaling. Dersom man får maling på metallet skrapes det bort når den har tørket.
Eleven forbereder det de trenger, og dekorer stolen med den teknikken og motivet som hun/han valgte sammen med læreren.
Når stolen er ferdig dekorert, lakkeres den med minst tre lag panellakk.
Elevene vurderer egen innsats på samme typen skjema som lærer benytter til vurdering
Innlevering av stol og prosesshefte (forside, ideskisser, eventuelle inspirasjons-bilder og egenvurdering).
Jeg kan lage meget gode ideskisser som viser dekor, fargevalg og materialvalg til min redesignede stol
Jeg kan lage gode ideskisser som viser dekor, fargevalg og materialvalg til min redesignede stol
Jeg kan lage ideskisser som viser noe dekor, farger og/eller materiale jeg vil bruke på min redesignede stol.
Jeg kan velge ut den mest egnede av de tre designene basert på selvstendige faglige vurderinger av funksjonalitet og estetikk
Jeg kan velge ut ett egnet design basert på faglige vurderinger av funksjonalitet og estetikk
Jeg kan velge ett design
Jeg kan velge en meget egnet dekorteknikk for det valgte designet, og utføre denne på en meget god måte på stolen
Jeg kan velge en egnet dekorteknikk for det valgte designet og utføre denne på en god måte på stolen
Jeg kan velge en dekorteknikk for det valgte designet og utføre denne på en tilfredsstillende måte på stolen
Jeg kan gjøre stolen slitesterk ved å lakke mange lag
Jeg kan gjøre stolen slitesterk ved å lakke noen lag
Jeg har lakket ett lag.
Egenvurdering:
Eleven skal kunne
bruke arbeidstegning, materialskisser eller digitale verktøy, og designe en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukter.
Læringsmål: Eleven skal kunne tegne tre idèskisser som viser dekor, fargevalg og materialvalg for å redesigne en stol. Eleven skal kunne velge ut det mest egnede av de tre designene, basert på faglige vurderinger av funksjonalitet og estetikk
Eleven skal kunne
bruke egnede teknikker, materialer og verktøy i produksjon av en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukt.
Læringsmål: Eleven skal velge en egnet dekorteknikk for det valgte designet og utføre denne på stolen Eleven skal lakke stolen slik at den blir funksjonell (slitesterk).
Er du fornøyd med designet du valgte?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Er du fornøyd med utførelsen av dekorteknikken du valgte?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Er du fornøyd med utførelsen av dekorteknikken du valgte?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Hva ville du gjort annerledes dersom du skulle gjøre oppgaven en gang til?
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.