Omvendt klasserom: Bruk av botanisk materiale
Ressursen er en av flere deler i temapakken Å skape i natur.
Uro i botanisk materiale, konglekrans og greinvase er tre videoressurser som kan benyttes som omvendt undervisning.
Blomsterdekoratør og pedagog Grethe Langseth viser hvordan en med enkle grep kan lage dekorative og spennende former med botanisk materiale. Hun viser ulike teknikker for sammenføying av materialer hentet i naturen. Videoene kan brukes direkte i opplæringen eller som inspirasjon for deg som skal jobbe med å skape i natur.
Målsettingen med de omvendte klasseroms-ressursene er todelt:
- For læreren: Øke lærerens kompetanse og inspirere til bruk av botanisk materiale i undervisningen.
- For eleven: Utvikle håndlag, praktiske ferdigheter og utholdenhet ved å bearbeide botanisk materiale med enkle redskaper og teknikker, samt bruke visuelle virkemidler i utforskende prosesser.
Det faglige innholdet bygger i hovedsak på kjerneelementet håndverksferdigheter og det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring.
Uroen kan gjøres svært enkel eller mer kompleks og kan dermed tilpasses ulike alderstrinn og mestringsnivå.
Se filmene og skap egne former med det botaniske materialet som er tilgjengelig. Dersom du ønsker støtte til gjennomføring i form av en punktliste, finner du det under Gjennomføring og som vedlegg i pdf-format.
Temapakke: Å skape i natur
Å skape i natur er den første av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk. Målet med pakken er å...
Kunst i natur
Ressursen er en av flere deler i temapakken Å skape i natur. Ane Øverås, kunstner og initiativtaker til K-LAB, Kjerringøy Land Art Biennale,...
«Sense of place»
Land art som kunstpraksis og kilde til bærekraft Ressursen er en av flere deler i temapakken Å skape i natur. «I en...
Organismer i fjæresona
Ressursen er en av flere deler i temapakken Å skape i natur «Personlig fikk jeg en bredere erfaring enn bare rent teoretisk...