Forsidebildet viser "Wild cat" av Maria Prymachenko, 1977
Fabeldyr fra Ukraina
Dette undervisningsopplegget er beregnet for 1. og 2. årstrinn og tar utgangspunkt i Maria Prymachenkos (Марія Примаченко) fargerike og naivistiske kunstverk.
Utarbeidet av Martine Eidissen Nymo, KKS
Kan vi hjelpe til med å holde liv i en truet kulturskatt?
Førlesning: Vi anbefaler at du leser artikkelen «Når kulturarv trues» i tilknytning til denne teksten.
Søndag 27. februar ble det historiske Ivankiv-museet i Kyiv-provinsen i Ukraina brent ned, som følge av russiske militærtroppers invasjon av landet, fire dager tidligere. Ukrainas utenriksminister (MFA) meldte på Twitter 28. februar at store deler av kunstsamlingen til den folkekjære og internasjonalt anerkjente kunstneren Maria Prymachenko var tilintetgjort. Samlingen inkluderte malerier, keramikk og broderier og er sett på som en viktig del av landets kulturarv.
Maria Prymachenko (1909-1997)
Vi vil opplyse om at det oppgis ulike stavemåter på kunstnerens oversatte navn: Maria Primachenko // Marija Prymatsjenko // Mariia Pryimachenko // Maria Prymachenko. Vi benytter oss av sistnevnte.
Maria Prymachenko var en naivistisk maler, og hennes fargerike malerier fikk storheter som Pablo Picasso til å uttrykke sin beundring. I følge flere kilder, bl.a. CNN, skal Picasso ha uttalt «I bow down before the artistic miracle of this brilliant Ukrainian”, etter å ha sett bildene hennes under Verdensutstillingen i Paris i 1937.
Maria var selvlært som kunstner. Hun vokste opp under enkle kår nord i Ukraina, bare 30 snaue kilometer fra Tsjernobyl.
Bildene hennes inneholder ofte historier fra barndommen, og tema som motstand til krig og ønsket om fred går igjen. De livlige bildene har ofte spennende titler, som «Ukrainsk okse, 3 år gammel, gikk tur gjennom skogen for å høste styrke» eller «Den lille elefanten som ville bli sjømann». Titlene skaper undring og gir kunsten en ekstra dimensjon.
Prymachenkos karakteristiske strek, den sterke fargebruken og en motivkrets der fabeldyr leker seg over dekorative bildeflater, inspirerer til videre arbeid i klasserommet.
En verdi ut over klasserommets fire vegger
Kulturarv har en særlig betydning for fred og samhold og omfatter både materielle og immaterielle skatter vi skal verne om. Ved å la elevene bli kjent med Prymachenkos kunst, for så å skape egne uttrykk inspirert av hennes, bidrar man til å holde den kunstneriske arven etter henne levende. I et større perspektiv er dette helt i tråd både med læreplanverket og med internasjonale konvensjoner.
Å føle seg velkommen
Et perspektiv som også er fint å ta med seg, er at nyankomne flyktninger kan føle tilhørighet, samhold og inkludering i møte med elevarbeider i skolens lokaler, som er inspirert av kulturarv de kjenner.
Ut over å skape gode læringsaktiviteter for elevene, kan vi på denne måten hjelpe til med å holde holde liv i en truet kulturskatt.
Under gjennomføring finner du forlag til oppgaver i kunst og håndverk med utgangspunkt i Maria Prymachenkos kunst.
Fire forslag til oppgaver knyttet til Maria Prymachenkos bildeverden
Oppgave 1: Optimisme
Velg ut noen verk av Prymachenko og undersøk disse sammen med elevene:
Hva er det vi ser?
Hva er det som skjer?
Hva er hovedmotivet?
Hvordan har kunstneren jobbet med farger, former og flater?
Hva kan titlene på bildene være, tro? Kom med forslag!
Hjelp elevene til å se detaljer og fokuser på bildenes formelementer og fargebruk. En idé kan være å bruke en liten ramme som du flytter rundt på bildet. Slik kan dere studere detaljer i valgte utsnitt.
Hva har kunstneren gjort med penselen her?
Hvilke former ser dere?
Hvilke farger bruker hun?
Er det noen elementer som går igjen? Hvilke?
Hva vil være en passende tittel på bildet?
Oppgave 2: Kan en krusedull bli et fabeldyr?
Bruk blyant og tegn opp en krusedull på et hvitt tegnepapir, gjerne litt stort. Gi hver elev ett ark med hver sin unike krusedull. Be elevene lete etter et dyr, et fabeldyr, deres eget fantasidyr. La dem snu og vende på arket for å se ulike muligheter, for så å tegne sitt eget dyr med utgangspunkt i krusedullen. Noen vil raskt se for seg hva de skal lage, mens andre trenger litt veiledning. Hva ser du her? Men oi!, der ser jeg et øye, gjør du? Med inspirasjon fra Maria Prymachenko skaper elevene sine helt egne uttrykk. Å gi bildene tittel er også en del av det skapende arbeidet. Prymachenko malte gjerne med en vannløselig maling, gouache, som kan gi fargesterke bilder. Gouache kan blandes med mer eller mindre vann og gir alt fra svært transparente til heldekkende fargeflater. Det siste er typisk for kunstnerens bilder. Det er viktig at elevene har tilgang på materialer som gjør at det er mulig å la seg inspirere av hennes kunst. Har dere ikke gouache, kan den erstatte den med akrylmaling.
Fokuser på: form og flate, gjentakelse, farger og mønster.
De to neste oppgavene kan oppleves litt mer krevende og kan passe bedre for en litt mindre gruppe på de minste trinnene.
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.