Eget prosjekt i design og redesign
I denne perioden skal elevene selv velge teknikk og materiale – og om de vil lage en bruksgjenstand eller et kunstprodukt. Elevene skal lære å søke inspirasjon og benytte perioden til å utforske og skape noe de virkelig har lyst til å lage. Verden er åpen! De kan støpe i betong, spikke, male, studere mønster eller lage plakat for en miljøkampanje, arbeide med «visual mending» eller prøve ut uvante
materialkombinasjoner i knagger eller smykker. Elevene vurder muligheter for gjenbruk i alle ledd prosjektet og hvordan de kan begrense materialbruk og miljøbelastning når de arbeider i verkstedene.
Hva gjemmer seg i dingsen / Miljøvåpen – Design og redesign
Hva gjemmer seg inni dingsen er et undervisningsopplegg der elevene skal lage en skulptur av et fanasivesen, eller et fiktivt...
Redesign av jeans
I den nye læreplanen for kunst og håndverk (LK20) legges det opp til at elevene skal kunne vurdere materialers holdbarhet...
Redesign av bestikk
Har du bestikk liggende som ikke blir brukt? Hva med å gi det en ny sjanse? Metallbestikk er laget av...
Sy en veske – redesign
Dette er en redesign-oppgave, der elevene skal sy en veske av brukte materialer. Arbeidsbeskrivelsen fungerer som bevisstgjøring, og har som...
Vi åpner laptoper!
Dette undervisningsopplegget i valgfaget design og redesign viser hvordan elevene ved Gosen skole demonterer laptoper og videre bruker delene til...