Elektroniske kommunikasjonssystemer – naturfag og kunst & håndverk
Hva med en telefon som er både en linjal, har wifi, kalkulator og kan spille musikk? Eller en hjelm med innebygde sensorer og GPS slik at du kan kommunisere med andre i skibakken uten å ta av hjelmen?
I dette undervisningsopplegget skal elevene designe sitt eget kommunikasjonsprodukt som skal presenteres i en brosjyre.
Opplegget er tverrfaglig og tar for seg kompetansemål (K06) fra både kunst & håndverk og naturfag. I denne prosjektbeskrivelsen er det satt av 4 dager til prosjektet, men undervisningsopplegget kan selvsagt spres over flere dager med færre økter per dag.
Lage og presentere på en plansje 3 ulike kommunikasjonsprodukter. Beskrive form, vekt, størrelse, knapper, farge, display, statussymbol. Hva har dette å si for funksjonalitet og brukervennlighet? Finn bilder og informasjon på nettet og skriv ut.
Felles samling:
Lag minst 3 skisser, hvor 1 skisse velges ut og bearbeides i en arbeidstegning
Skriv ned notater om kravspesifikasjon på skissene
Gjennomgang av programmets funksjoner, hvordan jobbe med lag, geometriske former, osv. Elevene jobber først individuelt med å lære seg programmet, så deles de inn i gruppene og fortsetter på produktet.
• Powerpoint med bilde av tre produkter med analyse • Minst tre idéskisser og en tusjtegning av kommunikasjonsprodukt. • Brosjyre med tekst og Gimp-tegning
Prosjektet avsluttes med en presentasjon av arbeidet og produktet.
Vise at du kan designe et kommunikasjonsprodukt ut i fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
Vise at du kan lage varierte skisser i design av et produkt ved hjelp av tegneredskaper og digital programvare
Vise at du kan bruke ulike funksjoner i et bilderedigeringsprogram
Personvern og informasjonskapsler
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.