Gå til hovedinnhold

Elektroniske kommunikasjonssystemer – naturfag og kunst & håndverk

Hva med en telefon som er både en linjal, har wifi, kalkulator og kan spille musikk? Eller en hjelm med innebygde sensorer og GPS slik at du kan kommunisere med andre i skibakken uten å ta av hjelmen?

I dette undervisningsopplegget skal elevene designe sitt eget kommunikasjonsprodukt som skal presenteres i en brosjyre.

Opplegget er tverrfaglig og tar for seg kompetansemål (K06) fra både kunst & håndverk og naturfag. I denne prosjektbeskrivelsen er det satt av 4 dager til prosjektet, men undervisningsopplegget kan selvsagt spres over flere dager med færre økter per dag.

DAG 1

Elevene deles inn i to grupper som bytter på stasjon etter 2 timer.

Stasjon 1: Elektroniske kommunikasjonssystemer

  • Presentere oppgaven
  • elektroniske kommunikasjonssystemer: forklaring, innhold, mulgiheter, ulike måter det er løst på
  • Nettverk. Hva er det?
  • Nettskisse: sette navn på de ulike delene i elektroniske kommunikasjonssystemer

Elektronisk systemdesign og innovasjon fra NRK skole.

Stasjon 2: Idéutvikling

  • Presentere oppgaven
  • Inspirasjon: læreren viser powerpoint (eller lignende) over ulike kommunikasjonsterminaler
  • Kort påminnelse om hvordan en søker på nett. Opphavsrett og kvalitet.
  • Samtale om hvorfor en mobiltelefon ser ut som den gjør. Form, vekt, størrelse, knapper, farge, display, statussymbol, materialvalg m.m.
  • Analyse – formale virkemidler 
  • Forklaring av begreper

Form og innhold fra NRK Skole.

Gruppearbeid:

Lage og presentere på en plansje 3 ulike kommunikasjonsprodukter. Beskrive form, vekt, størrelse, knapper, farge, display, statussymbol. Hva har dette å si for funksjonalitet og brukervennlighet? Finn bilder og informasjon på nettet og skriv ut.

Felles samling:

  • Lag minst 3 skisser, hvor 1 skisse velges ut og bearbeides i en arbeidstegning
  • Skriv ned notater om kravspesifikasjon på skissene
  • Utstyr: tegneark, blyant, viskelær, linjaler, fargestifter, tusjer

DAG 2

Gruppearbeid

Stasjon 1: Brosjyre

Tid: 08:30 – 11.00

lunsj: 11.00 – 11.30

Elevene tenker ut ifra den tekniske rammen først – kravspesifikasjon
Farge, bakgrunn, tekst, layout.

Brosjyremal

Stasjon 2: GIMP

Tid: 11:30 -14.30

Gjennomgang av programmets funksjoner, hvordan jobbe med lag, geometriske former, osv. Elevene jobber først individuelt med å lære seg programmet, så deles de inn i gruppene og fortsetter på produktet.

Innføring i GIMP PDF

DAG 3

GIMP

Tid: 08:30- 10:00

Ferdigstilling av produktet i GIMP

Brosjyren

Tid: 10:15 – 11:30

Ferdigstille brosjyren

DAG 4

Innlevering av:

• Powerpoint med bilde av tre produkter med analyse
• Minst tre idéskisser og en tusjtegning av kommunikasjonsprodukt.
• Brosjyre med tekst og Gimp-tegning

Prosjektet avsluttes med en presentasjon av arbeidet og produktet.

  • Nettverk
  • Elektroniske kommunikasjonssystemer
  • Samfunnsmessige konsekvenser
  • Idéutviklingsprosess
  • Formanalyse

Vurderingskriteriene

  • Alle deler i oppgaven skal være besvart
  • Vise at du kan designe et kommunikasjonsprodukt ut i fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
  • Vise at du kan lage varierte skisser i design av et produkt ved hjelp av tegneredskaper og digital programvare
  • Vise at du kan bruke ulike funksjoner i et bilderedigeringsprogram

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.