Artikkelsamling: En hyllest til kunst- og kulturfagene
![Forsiden til artikkelsamling, jente med parykk](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2019/01/Forside_En-hyllest-til-kunst-og-kulturfagene-720x1080.jpg)
Artikkelsamlingen En hyllest til kunst- og kulturfagene formidler et variert, engasjert, faglig og kreativt blikk på kunstfagene i barnehage og skole.
Fra 2007 har Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen bidratt til å løfte fram og styrke kunstfagene i opplæringen. Hver måned i 2017 ga vi ut en artikkel i forbindelse med senterets tiårsjubileum. Vi ville gi dere noen gylne øyeblikk og engasjerte stemmer fra fag- og praksisfeltet gjennom en digital artikkelserie, som nå er få tak i som hefte.
Artikkelsamlingen inneholder disse artiklene:
- Tanker om materiell oppmerksomhet
Ann-Hege Lorvik Waterhouse, stipendiat, Høgskolen i Sørøst-Norge - Har du krysspeiling? Navigering i et flerkulturelt landskap
Ole Hamre, kunstnerisk leder i Fargespill - Hvordan motivere elever til faglig innsats med drama som læringsform
Aud Berggraf Sæbø, professor emerita, Universitetet i Stavanger - Å ha det i hodet eller hendene? UNESCOs konvensjon av 2003 som
pedagogisk ressurs
Dag Feldborg, rådgiver, Norsk håndverksinstitutt - Med 3D-skriver i klasserommet – formlære og designkompetanse i en ny tid
Britt Iren Hetland Haavik, lektor og programfaglærer, Vågen videregående skole - Gjennom samarbeid til fagforståelse
Liv Oddrun Voll, universitetslektor, Naturfagssenteret - Musikk som kreativ kunnskap og kompetanse?
Arild Johnsen, faglærer i musikk, tidl. rådgiver for Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Artiklene er også publisert enkeltvis, du finner de under Relaterte ressurser. Her ligger også flere andre artikler som ble publisert i forbindelse med Kunst- og kultursenterets tiårsjubileum i 2017.
![Bilde av tekstil i vann](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/01/tekstilivannmedkks-10ar--e1555319782403-1280x720.jpg)
Tanker om materiell oppmerksomhet
Ann-Hege Lorvik Waterhouse skriver i denne artikkelen at en materialrik barnehage åpner muligheter, utfordringer og mangfold for barns estetiske praksiser...
![Barn med ulike nasjonaldrakter synger](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/03/Fargespill-1280x720.jpg)
Har du krysspeiling? – Navigering i et flerkulturelt landskap.
Ole Hamre forteller i sin artikkel om den syngende skoleklassen. Dette er en fortelling om anerkjennelse, forståelse, nysgjerrighet og respekt,...
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2020/02/Aud-Sæbø_DKS-KKS-Bodø-Kulturskole-1280x720.jpg)
Hvordan engasjere og motivere elever til faglig innsats med drama som læringsform?
I denne artikkelen viser Aud Berggraf Sæbø hvordan man kan engasjere og motivere elever til faglig innsats med drama som...
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/05/foto-Arne-Høyland-1280x720.jpg)
Å ha det i hodet eller hendene? UNESCOs konvensjon av 2003 som pedagogisk ressurs
Dag Feldborg ved Norsk håndverksinstitutt fremhever i denne artikkelen at man må bygge bro mellom praktisk og teoretisk kunnskap, og...
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/08/3D-print-1280x720.jpg)
Med 3D-printer i klasserommet – formlære og designkompetanse i en ny tid
I denne artikkelen deler lektor Brit Iren Hetland Haavik noen av sine tanker rundt det å bruke 3D-teknologi i undervisningen....
![Lampe](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/10/Elektrisitet-1280x720.jpg)
Gjennom samarbeid til fagforståelse
Naturfagsenteret, Matematikksenteret og Kunst- og kultursenteret startet i 2008 et samarbeid for å utvikle læringsressurser i teknologi og design. Samarbeidet...
![Hånd med røde negler spiller gitar](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/12/Gitar_foto-Kristin-Svorte-1280x720.jpg)
Musikk som kreativ kunnskap og kompetanse?
Arild Johnsen fremhever i denne artikkelen at fremtidens skole trenger gode, reflekterte og dedikerte musikklærere med både teoretisk, praktisk og...
![to damer i en bil ler](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2019/05/Ylva-and-EllenLundby-in-Yoik-Fever2-1280x720.jpg)
Bruk av film i skolen til å formidle samisk kultur og identitet
I denne artikkelen beskriver Ellen-Astri Lundby hvordan dokumentarfilm kan være et personlig og visuelt kunst- og kulturuttrykk som kan brukes...
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/10/Nasjonalmuseet_foto_Annar-Bjørgli-1280x720.jpg)
Om kunstverkets kontekster
Arne Marius Samuelsen, dosent i pedagogikk, har skrevet denne artikkelen om ulike konteksters rolle for kunstopplevelsen, slik han har erfart...
![Gutt danser på skolepulten](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/09/KROM-1-1280x720.jpg)
En KROM-sekvens blir til
Artikkelforfatterne Caroline Wahlström Nesse og Camilla Myhre er dansekunstnere og førsteamanuensiser i dans. Deres visjon er at alle barn og...
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/07/Arbeid-med-Regnbuestolen-1280x720.jpg)
Kunst er noe en kan lage for å få folk glade
Margunn Haugen er styrer i Ringebu barnehage, en barnehage med fokus på kunst, kultur og kreativitet.– Når vi jobber med...
![Barn synger og spiller på papirgitarer](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2017/06/Kykeliky-1280x720.jpg)
– Kunst- og kulturfagenes egenverdi – kunst- og kulturfagenes nytteverdi?
I denne artikkelen omtaler Ragnhild Skille viktige og historiske milepæler i Kulturskolerådet og Kunst- og kultursenterets felles historie.– Kunst- og...
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/0201/04/1-1280x720.jpg)
Hva er gode kunstopplevelser? Å leke, skape og oppleve.
Marit Ulvund er senterleder for Seanse – senter for kunstproduksjon. I denne artikkelen reflekterer hun over hva som er gode kunstopplevelser for...