Kompetansepakke: Duodji/duodje/duedtie og dáidda
Duodji/duodje/duedtie og dáidda er en av flere temabaserte kompetansepakker i kunst og håndverk. I kompetansepakken vektlegges både den design og håndverksmessige delen gjennom ulike ressurser knyttet til duodji/duodje/duedtie, samt at samtidskunst av samiske kunstnere (dáidda) belyses på ulike vis. Duodji/duodje/duedtie og dáidda er svært aktuelt knyttet til de tverrfaglige temaene.
Nedenfor kan du lese om innholdet i pakken, klikk på bildene for å komme til ressursene.
Samisk kunst – et mangfold av praksiser
Førsteamanuensis Hanna Horsberg Hansen ved UiT, Norges arktiske universitet, gir oss et innblikk i mangfoldet av ulike uttrykk og praksiser innen samisk samtidskunst. Artikkelen er svært relevant med tanke på kompetansemål i kunst og håndverk etter 10.trinn og i faget kunst og visuelle virkemidler på KDA.
Samiske samtidskunstnere
Lenkesamlingen viser til 12 samtidskunstnerne fra Norge, Sverige og Finland, Disse representerer et stort spenn i materialbruk, teknikker og uttrykksformer. Lenker og tilleggslitteratur er ment som støtte til arbeidet med de nye læreplanene, både i grunnskolen og videregående skole.
Begrepet duodji/duodje/duedtie
«Duodji/duodje/duedtie er håndens arbeid der tradisjoner, immateriell kulturarv, fortellinger og åndelighet kan formidles gjennom det som skapes», skriver Gry-Kristina Fors Spein. I artikkelen redegjør Fors Spein, seniorrådgiver ved Midt-Troms Museum. for ulike aspekter ved begrepet duodji/duodje/duedtie.
Get OFF deFence
Murmaleriet «Get OFF deFence» appellerer til ungdom gjennom sin gatekunstestetikk og skaper raskt engasjement og meningsutvekslinger. Undervisningsopplegget er svært godt egnet i en tverrfaglig kontekst, både for de øverste trinnene i ungdomsskolen og for elever i videregående skole.
Duodji i kunst og håndverk
Basert på sin egen masteravhandling redegjør Vanja Dahl Mostue for begrepet duodji. Hun argumenterer videre for betydningen av duodji i skolen og belyser ulike dilemmaer lærere kan stå overfor i formidling av samisk kunst og kultur.
Duodji i grunnskolen
Veiledningsheftet inneholder ulike eksempler på hvordan du kan jobbe praktisk med samisk kunsthåndverk (duodji/duedtie/duodje) i grunnskolen: tvinne sistisnor, sy fingerbøl, nøkkelring og syveske, lage nålhus av horn eller bein og lage en morsom leke mm.
Omvendt klasserom
- Hvordan sy en guhkkar?
- Hvordan brodere med tinntråd?
Duojár Aline Mikkelsen fra Drag i Tysfjord demonstrerer hvordan man kan bearbeide skinn til en liten pung/veske og brodere med tinntråd.
Ressursene er under utvikling.