Bilde fra 5.klasse i Inderøy kommune ved gjennomføring av «Fang meg i farta», 2022 Foto: Live Strugstad
Crazy chicken
Denne øvelsen er med på å ufarliggjøre dansen, og skape engasjement rundt opplegget.
Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag
Når elevene kommer inn i et stort, åpent rom inviterer dette til masse lyd og bevegelse, og denne øvelse favner om akkurat dette. Øvelsen veksler mellom en fast struktur og fri bevegelse/ uttrykk. Samtidig skaper øvelsen en bevissthet om, og samtale om, hvilke kroppsdeler kroppen vår består av. Den fungerer som en icebreaker og passer derfor fint å starte med.
Start øvelsen ved å samle elevene i en ring og fortell at øvelsen dere nå skal gjøre heter «Crazy
Chicken». For å kunne gjøre denne øvelsen er man nødt til å vite hva en kroppsdel er. Spør gjerne
elevene om de har forslag på ulike kroppsdeler. Etterhvert som det blir nevnt ulike kroppsdeler, retter
du fokus mot to kroppsdeler som skal brukes under “Crazy Chicken”, nemlig armer og bein.
I denne øvelsen skal vi varme opp kroppen ved å riste på kroppsdeler samtidig som vi teller.
Start med å telle til åtte, samtidig som det ristes på hver kroppsdel åtte ganger:
- Rist høyre arm åtte ganger
- Rist venstre arm åtte ganger
- Rist høyre fot åtte ganger
- Rist venstre fot åtte ganger
Etter kroppsdelene er ristet, får alle lov å være sin helt egen crazy chicken i hele rommet i åtte sekund. Du kan gjerne demonstrere hvordan din crazy chicken ser og høres ut, da dette bruker å invitere til latter blant elevene og ufarliggjør øvelsen. Mens crazy chicken foregår teller du høyt til åtte.
Når det er gått åtte sekund med crazy chicken fritt i rommet, skal elevene stå helt i ro og være helt
stille på en ny plass i rommet. Øvelsen gjentas med fire sekund, to sekund og til slutt ett sekund.
Erfaring
Denne øvelsen skaper øyeblikkelig latter og smil blant elevene, hvor de får lov til å bruke
kropp og stemme til å uttrykke seg. Når crazy chicken delen foregår oppstår det fullt kaos i rommet,
hvor det er høyt tempo og høyt volum. Man kan se elevenes spenning og glede av å få lov til å slippe
seg helt fri sammen med klassen. Her er det viktig å ha en tydelig stemme som teller til åtte, slik at
strukturen i øvelsen holdes. Erfaringen er at denne øvelsen fungerer utrolig bra som første øvelse i
workshopen, da den som sagt er en icebreaker og gjør at mange som er skeptiske til dans blir
interessert og nysgjerrig på hva denne workshopen har å by på.
Kokt spagetti
Denne øvelsen fokuserer på avspenning, restitusjon og meditasjon. Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag. Gjennom å leke...
Fang meg i farta – dans i grunnskolen
Dette undervisningsopplegget tar ca. 90 minutter og omhandler skapende dans i kroppsøving, musikk og norsk for 1.-4.årstrinn. Øvelsene er utviklet...
Slangen
Denne øvelsen handler om samarbeid, og om å gi og ta plass. Elevene veksler på å lede og følge. Tekst:...
Statue
Denne øvelsen gir klassen mulighet for å kunne skape noe sammen. Som individskal man ta egne valg og kunne se...
Bevegelse med silkepapir
Gjennom denne øvelsen får elevene mulighet for å utforske et element(silkepapir) og hvordan det beveger seg, samt hvordan dette kan...
Dansefrys
Gjennom denne øvelsen arbeider man med kraft, motpress og tid. Beskrivelse Når musikken spiller får elevene danse og bevege seg...
Bokstavstopp
Denne øvelsen veksler mellom fri individuell bevegelse til musikk, og om å løseen kroppslig oppgave i samarbeid med andre, uten...