5.klasse i Inderøy kommune ved gjennomføring av «Fang meg i farta», 2022 Foto: Line Kanaris
Fang meg i farta – dans i grunnskolen
Dette undervisningsopplegget tar ca. 90 minutter og omhandler skapende dans i kroppsøving, musikk og norsk for 1.-4.årstrinn. Øvelsene er utviklet av dansekunstnere og pedagoger i Dans i Trøndelag.
Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag
7 øvelser i skapende dans
“Fang meg i farta” er en workshop i skapende dans som tar ca. 90 minutter å gjennomføre og består av syv ulike øvelser. Øvelsene passer for 1.-4. klasse, men er også relevant for barnehage. Håpet er at øvelsene kan bidra til å få mer dans i hverdagen til både barn og voksne.
I denne teksten kan du lese om dans, og bli inspirert til å skape og oppleve dans sammen med dine elever. Workshopen er basert på lek og improvisasjon, som inviterer til utforsking av elevens egne naturlige bevegelser og uttrykk. Workshopen trenger ikke å bli gjennomført i sin helhet, og du står fritt til å plukke øvelser som du finner relevant for akkurat din klasse, fra utvalget under.
Lek og improvisasjon – naturlige bevegelser og uttrykk.
Tone Pernille Østern (2009) skriver at skapende dans handler om å gå inn i noe som man ikke helt vet hvor ender. Man vet ikke hva resultatet blir, nettopp fordi resultatet er selve prosessen. Gjennom sin lekne tilnærming til dans bidrar øvelsene med å ufarliggjøre dans og bevegelse, og skape positive “øyeblikks-opplevelser”. Det handler om mestring av øyeblikket for den enkelte elev og å kunne se verdien av å leke sammen, samt erfare nye måter å bevege seg på. “Fang meg i farta” kan dermed være med på å skape en ikke-målbar prestasjon og opplevelse i skolen, hvor selve formålet med workshopen er aktiviteten i seg selv.
Hva er lek, og hva er dans?
Barn leker ikke for å øve seg sensomotorisk eller for å mestre roller og regler i voksenlivet. Leken er lekens eget mål. Barn leker for å leke – de danser for å danse!
Åse Løvset Glad (2012) Dans på timeplanen, s. 19
Gjennom årene har det vært en økt bevissthet i skolen rundt lekens betydning og hvordan lek kan
bidra inn som en viktig kilde til læring. Leken inviterer til fantasi, kreativitet, spontanitet, regler, språk
og kommunikasjon. Samtidig som man gjennom leken kan utvikle ulik kompetanse, har leken i seg
selv også en egenverdi. Leken foregår ofte styrt av fri vilje og lyst, og er med på å etablere et rom som er omfattet av noe annet enn hverdagens gjøremål og handlinger (Glad, 2012).
Dans gir rom for kroppslige erfaringer, uttrykk, følelser, opplevelser og estetisk kommunikasjon. Dansen er direkte i sitt uttrykk, hvor vi har muligheten for å arbeide med hele oss. Samtidig som dansen har en særegen egenskap i å være samlende og henvende seg til hele følelsesregisteret, har dansen også evnen til å arbeide med det individuelle, personlige og selvet. Anne Wigert (1982) skriver i sin bok “Danslek på dagis” at å lære å kjenne kroppens muligheter, gjør man best ved å anvende den. Gjennom dans og bevegelse aktiverer vi kroppens nervesystem og vår propriosepsjon, som gir hjernen informasjon og bevissthet om kroppens posisjon. Dansen kan dermed være med på å øke vår kroppsbevissthet og kroppsforståelse. Denne økte forståelsen kan være med å gi en økt forståelse av andre og gi en sosial kompetanse. Dansen byr derfor opp til et dynamisk samspill mellom utforskning, selvet, samhandling, kreativitet og fantasi.
Glad (2012) fremhever leken og det lekende menneskets betydning for dansen som kunst- og
kulturform. Ved å ta utgangspunkt i velkjente leker i skolen, er målet med danseworkshopen å bygge
på et allerede eksisterende fundament i skolen, for å skape trygghet blant elevene og læreren. I denne sammenheng blir leken derfor en inngang til dans. For hva er dans og hva er lek? Det handler nok bare om hvilke øyne som ser.
I denne workshopen fungerer du som en veileder og skaper et trygt rom for barna, som har fokus på
det spontane som oppstår i øyeblikket, alene eller i samspill med andre. Som lærer skal du derfor ikke vise frem bevegelser og dans som elevene skal kopiere, men gjennom øvelsene forklare og veilede elevene til å skape bevegelse i egen kropp
Som lærer skal du derfor ikke vise frem bevegelser og dans som elevene skal kopiere, men gjennom øvelsene forklare og veilede elevene til å skape bevegelse i egen kropp.
Fokuset for workshopen er mangfoldighet og selvstendighet, hvor det å ta egne valg og gi plass til
andre er et bærende element. Som lærer kan du prøve å legge merke til elevens evne til konsentrasjon, evne til samarbeid, og se om de utviser selvtillit og trygghet i seg selv.
Litteratur
• Glad, Å.L. (2012) Dans på timeplanen, kap.1 Barnets lek – dansens grunnlag, 2. utgave, Tell
Forlag Vollen.
• Østern, T.P. (2006) Dansens uutholdelige letthet – om improvisasjon som tyngde i
dansekunsten, i Steinsholt, Kjetil og sommerro, Henning (red). Improvisasjon. Kunsten å sette
seg selv på spill. N.W. DAMM& SØN AS
• Wigert, A. (1982) Danslek på dagis, Kroppsmedvetenhet, Rabén & Sjögren
Crazy chicken
Denne øvelsen er med på å ufarliggjøre dansen, og skape engasjement rundt opplegget. Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans...
Bokstavstopp
Denne øvelsen veksler mellom fri individuell bevegelse til musikk, og om å løseen kroppslig oppgave i samarbeid med andre, uten...
Kokt spagetti
Denne øvelsen fokuserer på avspenning, restitusjon og meditasjon. Tekst: Line Kanaris og Live Strugstad, Dans i Trøndelag. Gjennom å leke...
Slangen
Denne øvelsen handler om samarbeid, og om å gi og ta plass. Elevene veksler på å lede og følge. Tekst:...
Bevegelse med silkepapir
Gjennom denne øvelsen får elevene mulighet for å utforske et element(silkepapir) og hvordan det beveger seg, samt hvordan dette kan...
Dansefrys
Gjennom denne øvelsen arbeider man med kraft, motpress og tid. Beskrivelse Når musikken spiller får elevene danse og bevege seg...
Statue
Denne øvelsen gir klassen mulighet for å kunne skape noe sammen. Som individskal man ta egne valg og kunne se...