Gå til hovedinnhold

Utsnitt av Fridas akrylmaleri. Foto: H. Hermansen

Queer Art – elevers fortolkninger og bildeuttrykk

«Skeivt kulturår som tema angår i høyeste grad elevene. Det handler jo om identitetsproblematikk. Dette treffer elevene, som ble gira fra første stund», forteller Ingrid Solbakken, tidligere lektor ved Polarsirkelen vgs. Solbakken har arbeidet sammen med elevene om Skeivt kulturår og Queer Art i faget kunst og skapende arbeid.

Tekst og foto: Hilde Hermansen, seniorrådgiver KKS

Undervisningsopplegget, slik det beskrives under Gjennomføring, baserer seg på lærernes oppgaveformulering og elevenes kommentarer. Med dette introduseres både en oppgave for fremtidig bruk og en retrospektiv presentasjon av elevenes ferdige arbeider.

I 2022 er det 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge. Dette markeres og feires over hele landet under Skeivt kulturår 2022.

«Skeive, mangfoldige og provokative fortellinger og ideer er viktige for vår kreativitet, toleranse og utvikling. Skeivt omfatter mer enn seksualitet. Det handler om å skape seg frisoner, rom for å være hvem du vil, utfordre normer og kanon.», skriver Nasjonalmuseet på sine nettsider.

For elever og lærere på Polarsirkelen videregående skole handler det om at kunstuttrykk kan åpne for følelser og at kunst kan synliggjøre, kommentere og sette spørsmålstegn ved aktuelle problemstillinger i samfunnet. Det handler også om å utvikle både selvinnsikt og mot til å ytre seg.

Oppgave

To unge jenter i russedrakt ser opp på snakkeboble..
«Det var en veldig fri oppgave. Det finnes jo så utrolig mange måter å være queer på», mener Kaja og Gøril.

Utfordringen elevene fikk var å lage et bildeuttrykk i valgfri teknikk. De ferdige arbeidene skulle stilles ut på Helgeland Museum, avdeling Rana, der elevene fikk ansvar for selve utstillingsdesignet.

Oppgaven innebærer at elevene planlegger, utvikler og dokumenterer en kunstnerisk prosess fra idé til ferdig produkt. De skal eksperimentere med ulike visuelle virkemiddel, materiale og teknikker og vurdere sine ferdige arbeider. Elevene skal også skal reflektere over bruken av visuelle og estetiske virkemiddel, materiale og teknikker i utvikling av eget kunstuttrykk, samt begrunne sine valg.

Prosess

  • Logg: Formuler dine tanker skriftlig underveis i prosessen
  • Undersøke tematikken ved bruk av digitale og analoge kilder
  • Lage et moodboard som viser kilder til inspirasjon
  • Tegne skisser, og utforske ulike redskap og teknikker
  • Velge format og bearbeide motiv og komposisjon
  • Videreføre egen ide og skape et ferdig bildeuttrykk
  • Skriftlig og muntlig refleksjon og begrunnelse for valg
  • Presentere ferdige arbeider i en utstilling

Elevenes bildeuttrykk

«Det var en veldig fri oppgave. Det finnes jo så utrolig mange måter å være queer på, og vi kunne utforske alt som var innenfor tematikken», sier elevene. Kaja forteller at hun gjorde et digitalt søk på queer art, «men det jeg innså var at her vi bor er det ikke mange representasjon av queer art, egentlig», sier hun.

Elevarbeid, maleri av ansikt og hår.
Fridas akrylmaleri

Gøril forteller at hun valgte å male en person som står inne på sitt eget rom og ser seg selv i speilet. Personen er på et privat område. Han er ikke ute; vil ikke være offentlig med sin legning. «Jeg valgte å fokusere på det å være trans og ikke helt våge å vise hvem du er. Rommet personen står i er veldig grått, mens speilet har gull, glitter og trans-flaggets farger i bakgrunnen. De samme fargene er brukt på klærne hans. Det mørke rommet står i kontrast til de lyse fargene i speilet», sier hun.

Ung jente i russedrakt foran et maleri.
Gøril med sitt akrylmaleri som handler om å ikke riktig våge å vise hvem man er.

«Pride handler om så mye mer enn kjønn», påpeker Kaja, som valgte sommerfugler som motiv. «Sommerfugler representerer frihet for meg; at man har frihet til å være den man er», sier hun og forteller at sommerfuglene er malt i fargene til ulike flagg, som sorterer under regnbueflagget.

Ung kvinne står foran et maleri av sommerfugler.
Kaia foran sitt sommerfuglbilde.

Elevene synes det er bra at de får stille ut maleriene sine på et museum: «Jeg synes det er fint at bildene henger der for da får andre muligheten til å se det vi har laget. Kanskje kjenner noen seg igjen i det de ser og tenker at slik føler jeg det også eller det er sånn jeg også er, og så føler de seg representert. Det synes jeg er fint!», uttaler en av elevene.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.