Papir–prosess–prosjekt
I Planetringen barnehage er prosjektarbeid og utforsking av materialer en viktig del av deres identitet. I denne artikkelen kan du lese om hvordan barnehagen jobbet med «papir» som utgangspunkt for et felles prosjekt over et helt år. Artikkelen stod først på trykk i Verktøykassa 4/22.
Kathrine Pedersen, Rådgiver, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Alle foto: Planetringen barnehage
Det første som møter meg i det jeg ankommer Planetringen barnehage er skiltet: «Vår prosess: PAPIR». Skiltet henger ute ved barnehagens inngangsparti. Det er omgitt av papir i forskjellige farger, størrelser og kvaliteter. Eggekartongbrett, rosetter av gråpapir og papprør – ulike papirkvaliteter presentert som små skulpturer. Den sentrale plasseringen av skiltet ved inngangspartiet, og de spennende og forseggjorte materialutprøvingene, gir et frempek om at her skjer det noe viktig. Ingen er i tvil, verken barna, de ansatte eller foreldrene, her jobbes det i prosess og materialet er papir.
Planetringen barnehage ligger i Malvik kommune i Trøndelag, og der går ca. 70 barn fordelt på fem grupper: Sol, Måne, Stjerne, Komet og Ugletårnet. Barnehagen har latt seg inspirere av grunntankene i Reggio Emilia-filosofien, og i barnehagens årsplan kan vi lese at “Planetringen barnehage ønsker å være en lærende organisasjon i utvikling og bevegelse, der verdier som barns perspektiv og demokratiske prosesser står i sentrum”. For Planetringen barnehage er prosjektarbeid en sentral arbeidsform for å imøtekomme dette. Styrer Else Mette Rostad forteller at det å jobbe prosessorientert med et felles tema for hele barnehagen er viktig for dem. «Det samler oss på en unik måte. Vi blir et lag som jobber mot felles hensikt og har et sterkt kollegialt fellesskap” sier Rostad. Prosessen med å jobbe fram et felles tema for kommende barnehageår starter på våren, slik at alt er klart til oppstart på høsten. Tema kan komme i form av en idé, et innspill fra barn eller pedagoger, eller et spor de har sett i observasjoner. Papir ble utgangspunkt for prosessarbeidet fordi mange var nysgjerrige på papirets muligheter og hemmeligheter, ifølge Rostad. I tillegg ønsket de at utgangspunktet skulle være et materiale.
Det samler oss på en unik måte. Vi blir et lag som jobber mot felles hensikt og har et sterkt kollegialt fellesskap
Else Mette Rostad, Styrer Planetringen, barnehage
Felles prosjekterende arbeid som utgangspunkt for læring og utvikling
“Å jobbe sammen i en prosess gjør at vi kan dele erfaringer på tvers av gruppene. Vi erfarer at det er verdifullt både for faglig utvikling og læring og opplevelsen av det kollegiale fellesskapet” forteller Rostad. Hvert år i august har barnehagen studiedager som markerer starten på en ny prosjektperiode; en kick-off for kommende barnehageår. Studiedagene er høyt verdsatt for pedagogene, og dagene blir brukt til forberedelse og utforsking av hundrespråkligheten, som er sentralt i Reggio Emilia filosofien. Rostad utdyper: “Vi jobber i ulike prosesser disse dagene, hver for oss og gruppevis. Vi får prøvd ut verktøy, teknikker og materialer, skaffer oss erfaringer omkring temaet. Vi blir motivert og nysgjerrige, noe som er viktig når vi skal gå inn i prosessene sammen med barna”
Materialrikdom og det fysiske miljøet
Inne i barnehagen, i en av garderobene, står et lavt bord midt i rommet. På bordet står et stort fat med tynne papirstrimler i ulike nyanser av blått, samt skjell og koraller. Ved siden av fatet ligger små hvalfigurer, en møteplass er skapt i garderoben. Litt lengre inn står døra til et verksted åpen. På gulvet er det plassert noen store fat med papirmasse i ulike farger, i hjørnet henger en stor konstruksjon av ulike typer papir som danner silhuetten av en kjole. Det er nesten som du kan høre rommet si «Kom! Utforsk, skap og lek»
Når jeg beveger meg gjennom barnehagen ser jeg tydelig at “den tredje pedagog”, rommet, spiller en viktig rolle. «Når vi starter en ny prosess skal fysiske miljøet endres. Rommet skal vise hva det er vi har fokus på og stimulere til utforskning, undring, lek og kreativitet» forteller pedagogene på Sol. Pedagogene på Komet utdyper «Materialet og rommet skal formes med tanke på å gi barna utfordringer, variasjon og gode møteplasser for læring og sosiale relasjoner. Barna skal få møte et miljø med materialrikdom».
Personalet har brukt mye tid på utforsking av og felles refleksjon rundt ulike typer materialer og deres ulike egenskaper og kvaliteter. Dette har gitt pedagogene gode erfaringer og økt innsikt i hvordan ulike materialer kan innby til undring og utforsking, samt viktigheten av bærekraft. “Vi elsker å jakte på materialer og materialet i barnehagen vår er en stor del av barnehagens identitet” forteller pedagogene. Over tid har barnehagen skapt rikholdige materiallager og pedagogene er bevisste på at materialer som man er ferdig med i en kontekst, kan gjenbrukes og gjenskapes i en annen sammenheng.
Ulike måter å tilnærme seg materialet
I Planetringen barnehage har de valgt å dele inn barna i aldershomogene grupper. “Vi mener at barna lærer best sammen med jevnaldrende, det er lettere å finne en venn og en man kan lære av og med” står det i barnehagens årsplan. Rostad utdyper med å si at det i aldershomogene grupper er lettere å tilrettelegge for et miljø som er tilpasset barnas kropper, alder og rytme. Selv om hele barnehagen jobbet ut fra et felles tema og materiale, har de ulike gruppene valgt forskjellige måter og tilnærme seg det ut fra de ulike gruppenes behov og forutsetninger.
Vi mener at barna lærer best sammen med jevnaldrende, det er lettere å finne en venn og en man kan lære av og med
Årsplan, Planetringen barnehage
“Vi vet at ettåringen utforsker med hele kroppen” forteller pedagogene på Stjerne og utdyper: “Vi vil lage gode møteplasser som gir barna mulighet til å oppdage hverandre. Der de kan møtes gjennom blikk- kontakt. Møteplasser der de kan speile hverandre, gjøre samme som, le sammen, overraskes sammen” På bakgrunn av dette valgte de robuste og stødige materialer som pappesker, papprør og store mengder med makuleringspapir. Materialer som barna kan bruke hele kroppen og alle sansene for å bli kjent med.
Toåringene på Sol utforsket papirservietten, et hverdagslig produkt som kan bli så mye mer, ifølge pedagogene. Serviettene ble med i lek, eksperimentert med i kombinasjon med andre elementer som maling og vann, brukt som konstruksjonsmateriale og var generelt til stede i barnas lekemiljø både ute og inne.
Vi vil lage gode møteplasser som gir barna mulighet til å oppdage hverandre. Der de kan møtes gjennom blikk- kontakt. Møteplasser der de kan speile hverandre, gjøre samme som, le sammen, overraskes sammen
Pedagogene på stjerne
På Månegruppa undersøkte de i starten store mengder med papirruller, kvitteringspapir, som ble et utgangspunkt for lek og utforskning. Treåringene fikk etter hvert en økt interesse for både tegning og maling, og med utgangspunkt i det tilrettela pedagogene for utforsking og utprøving av ulike materialer og verktøy som inspirerte til nye uttrykk. Eksempelvis fikk barna erfare at å male på et skjørt og tynt papir krever en helt annen varsomhet enn tykt malepapir.
På “arbeidsveggen” på Måne, der den pedagogiske dokumentasjonen synliggjøres og er tilgjengelig som utgangspunkt for daglig refleksjon og samtale, fikk også barnas tegninger en sentral rolle. “Vi prøver å visualisere barnas tanker og stemme gjennom dialog, skriftspråk og tegninger”, sier pedagogene på Måne. I barnehøyde delte barna sine ideer med venner, pedagoger og foreldre underveis i prosessen.
Kjolen som ble nevnt i starten av artikkelen var også Månegruppa sin. Ut fra barnas ideer og innspill ble kjolen utformet i stort format, som en kollektiv prosess. Dette ble igjen inspirasjon til utkledning til karnevalet, der personalet tok inn symaskinen og sydde skjørt av papirremser.
På Komet startet fireåringene med en enorm interesse for papirfly da papiret først ble introdusert. Pedagogene kjente på en motstand og tok med seg tidligere erfaringer, der papirfly ble sett på som et element som kunne bidra til uro. Pedagogene tok med seg dette inn i refleksjoner og deretter startet de en prosess med å godta papirflyet som noe meningsfylt og spennende som kan skape fellesskap i gruppa, forteller pedagogene på Komet. Prosessen gikk fra papirfly til å bli et arbeid med en stor installasjon, “Et fly ingen i verden har sett før”.
Femåringene på Ugletårnet kombinerte papir med sin utforskende prosess om insekter og småkryp. Dette omfattet blant annet konstruksjon av papir i ulike former for å imitere naturen. Det ble brettet kartong slik at det gjenskapte gresshoppens spenst og laget små papirsommerfugler der vingene bestod av tynt silkepapir. Etter hvert gikk prosessen videre til å dreie seg om tegning, tegnefortellinger og animasjonsfilm om “supersneglen”.
Pedagogisk dokumentasjon
I Planetringen barnehage møter vi synlig dokumentasjon på veggene til alle gruppene, både bilder, tegninger, små refleksjoner og praksisfortellinger knyttet til prosessene gruppen er i. Tankekart, grovskisser og spørsmål, en utdyping av bakgrunnen for de valgene pedagogene har tatt.
“Pedagogisk dokumentasjon er nyttig for oss på flere områder. For å få flere perspektiv, større forståelse, reflektere rundt barns intensjon og hvilken retning arbeidet ta” sier pedagogene på Måne.
Pedagogisk dokumentasjon er nyttig for oss på flere områder. For å få flere perspektiv, større forståelse, reflektere rundt barns intensjon og hvilken retning arbeidet ta
Pedagogene på Måne
Temaet for barnehageåret 22/23 er «Trær vi møter» – med tegning og leire som verktøy. På Instagram og på nettsiden deres planetringenbarnehage.no deler barnehagen erfaringer fra sin pedagogiske praksis. Jeg anbefaler deg å følge med der og bli inspirert!