Opptak webinar: Tegning som kunnskapshandling
I webinaret belyses tegning som kunnskapshandling. Vi får også et innblikk i hvordan den samiske kunstneren Iver Jåks (1932-2007) brukte tegning for å kartlegge, systematisere, tenke, forstå og skape.
Webinaret er en oppfølging av Temapakke: Tegning, der flere bidragsytere trekker fram betydningen av tegning som kommunikasjonsform, som kunnskapshandling og som erkjennelse.
INNHOLD:
Hvorfor er det så viktig at vi tegner?
Dette spørsmålet belyses i webinarets første del av Ingeborg Stana, professor ved Institutt for estetiske fag, OsloMet. På tvers av skolefag og basert på forskning vil Stana snakke om betydningen av tegning som kommunikasjon, som kunnskapshandling og som erkjennelse. Stana tar LK20 i bruk og relaterer sin formidling til den nye læreplanen.
Kunstneren Iver Jåks bruk av tegning
I webinarets andre del får vi et innblikk i hvordan den samiske kunstneren Ánddir Ivvár Ivvár/ Iver Jåks (1932 – 2007) gjennom hele sitt liv brukte tegning for å forstå, forklare og formidle. Kristoffer Dolmen, seniorkurator ved Nordlandsmuseet, konkretiserer betydningen av tegning som kunnskapshandling ved å vise oss noen glimt inn i Jåks tegneunivers.
Ønsker du teksting av webinaret? Klikk på ikon for teksting som ligger nede mot høyre i videovinduet.