Valgfaget Design og redesign har et fokus på miljø og gjenbruk i kompetansemålene. I denne oppgaven får elevene jobbe med gjenbruk av tekstiler, og de får trening i å skrive rapport. Kompetansemålene i valgfaget sier blant annet at elevene skal kunne begrunne valg i designprosessen, og at de skal kunne dokumentere og presentere egen designprosess og produkt. Skrivinga er en integrert og vesentlig del av prosessen i produktutviklinga fra idé til ferdig produkt. Prosessen hjelper også elevene til å utvikle grunnleggende ferdigheter innen skriving.
Valgfaget Design og redesign har et fokus på miljø og gjenbruk i kompetansemålene. I denne oppgaven får elevene jobbe med gjenbruk av tekstiler. Elevene får også trening i å skrive rapport. Etter at produktet er ferdig, skal det lages en arbeidsrapport og en presentasjon.
Kompetansemålene i valgfaget sier blant annet at elevene skal kunne begrunne valg i designprosessen, og at de skal kunne dokumentere og presentere egen designprosess og produkt. Skrivinga er en integrert og vesentlig del av prosessen i produktutviklinga fra idé til ferdig produkt. Prosessen hjelper også elevene til å utvikle grunnleggende ferdighet i skriving.
Plan for gjennomføring
Elevene må først finne gamle tekstiler de kan bruke. Det kan være naturlig at elevene legger fram alt de finner og deler etter hvert som de får ideer til produktet sitt.
For å tegne, planlegge og lage et ferdig produkt som teppet på bildet, må en regne med å bruke minst 8 timer. Under er det et bilde av et enklere teppe til en dukkeseng. Dette kan en kanskje lage på halvparten av tida.
Undervisningsopplegget:
Finn gamle plagg og tekstiler du kan sy om. Det kan godt være ganske små biter.
Tegn et lappeteppe og lag mønster. Tenk på fargesammensetning og materialer som kan passe sammen.
Sy lappeteppet.
Skriv en arbeidsrapport. Den skal inneholde en innledning, arbeidstegninger og mønster, arbeidsbeskrivelse, materialkunnskap og en avslutning. Ha fokus på miljø og gjenbruk i rapporten. Ha med bilder fra hele prosessen.
Presenter produktet og rapporten din for resten av klassen/gruppa.
Vurderinga må ta utgangspunkt i de kompetansemålene en velger å legge vekt på. Ikke bare det ferdige produktet, men også elevenes refleksjoner rundt miljø- og samfunnsperspektivene kan være en del av de vurderingskriteriene en blir enige om. Rapporten kan vurderes som en del av valgfaget Design og redesign eller i norskfaget.
Personvern og informasjonskapsler
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.