OPPGAVE OG VURDERING:
1. Elevene skal spille inn minimum 5 ulike lyder som har ulik karakter. Det vil si, noen korte (harde, metalliske eller dumpe) lyder, noen lange og tonale lyder, noen egne lyder.
2. Sett sammen lydene i et opptak (Denne prosessen gjennomgås i Del 1) og skap enten et uttrykk (en følelse eller noe annet som kan beskrives ved hjelp av lyd) eller noe annet som kan beskrives ved hjelp av «musikk» Her kan lærer på forhånd legge premissene for hva som skal utvikles, eller du kan holde oppgaven helt åpen.
3. Presenter for klassen og la de andre elevene gjette hva som skal formidles gjennom lydkomposisjonen.
4. Vurderingen foregår i plenum til slutt hvor alle sammen snakker om hvordan de ulike lydene ble brukt til å skape det ønskede uttrykket. Lærer kan til slutt se på hvordan eleven har brukt sammensetninger av musikalske grunnelementer som lyder, tonehøyder, rytmesammensetninger, form og forløp for å få frem budskapet?
TILPASSET OPPLÆRING
Opplegget er lett å tilpasse hver enkelt elev fordi man som lærer kan sette premissene for oppgaven. Lyder kan finnes overalt og ved hjelp av sampleren kan vi forandre og manipulere hver enkelt av de ulike uttrykkene. Oppgaven er i stor grad tolkningsbasert og derfor enkelt å tilpasse.