Gå til hovedinnhold
hånd som tegner med kritt på asfalt

Komponere med kritt

Å skrive ned musikk trenger ikke å være vanskelig. I dette opplegget er det den nedskrevne delen som kommer først, hvor elevene starter med å tegne ned former og linjer. Dette skaper rammen for den musikalske komposisjonen.

Tekst: Kristin Hals Kummernes, KKS

Innledning

Denne delen kan gjerne gjøres inne i klasserommet. Hvor lang tid man bruker på denne delen, kan tilpasses ut fra hvor mye kunnskap elevene har fra før. Dersom det er nytt for dem, kan det være greit med en skoletime slik at elevene er godt forberedt når de skal ut.

Tegn opp forskjellige geometriske figurer og linjer sammen med elevene. Er det forskjellig lyd når en sirkel er tom eller fylt med farge? Er det forskjell på lyden til en rett strek og en som er bølgete? Hva skjer dersom man har mange korte streker på rad? Er det forskjell på lyden til en tynn strek og en tykk strek? Har størrelsen på tegnene noe å si for hvordan det høres ut? Test ut med å bruke stemmen på forskjellige måter.

Lytt til lydene

Denne delen er fin å gjøre ute, slik at det er flere impulser å spille på.

Stå spredt i en sirkel. Lukk øynene, lytt. Hva hører man? Kan disse lydene gjengis med hjelp av stemmen eller bevegelse? Hvordan ser disse lydene ut? Sammenlign med formene og lydene fra intro.

Tegne lydene

Start med å gi elevene et lite område hver og del ut kritt. Be dem tegne figurer, former og linjer. Det er akkurat det samme hva de tegner, men oppfordre dem til å tenke på hvilke lyder som passer til. Minn dem på formene og lydene fra intro og delen med lytting. Dersom de står fast, kan de konsentrere seg om tegningen og vente med lyd.

tegninger med kritt

Fremføre

Hver elev presenterer sin krittløype, samtidig som de lager lydene de synes passer til. Ev. kan elevene deles opp i grupper, slik at presentasjonen blir mindre skummel og går litt raskere. Dersom noen synes det er vanskelig å komme på noe, eller at det blir for vanskelig å gjøre det alene, kan andre elever hjelpe til med sin tolkning av tegningen.

Etter presentasjonen, skal elevene gå fra tegning til tegning og lage lydene som hver enkelt mener passer. På forhånd er det lurt å bestemme en rekkefølge, slik at det blir en fast løype alle går. Start med at elevene «går ut» med 20 sekunders mellomrom, enten i grupper eller enkeltvis. Juster deretter ned til runder med 15, 10 og 5 sekunders mellomrom.  Oppfordre elevene til å lytte samtidig. Hvordan endrer lydbildet seg?

tegninger med kritt på asfalt

Forslag til videre arbeid

Gjør lydopptak av det elevene fremfører, slik at dere i ettertid kan lytte til det og jobbe mer med å lytte til forskjellene mellom en avstand på 20 og 5 sekunder.

Ta bilde av de forskjellige krittegningene, slik at de kan brukes senere. Bruk stemmen eller instrumenter for å spille det samme. Er det noe som er utydelig som de vil endre på, eller kommer det frem nye ideer til vil tilføye eller noe de vil fjerne? Gi dem mulighet til å tegne det opp på nytt, på et ark, slik at de får et grafisk partitur som passer til endringene de vil ha med.

grafisk partitur, dynamikk

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.