Filting av liten ullskulptur
Filting av ull med denne meget enkle metoden er gøy for både barn og voksne. Opplegget er tilpasset barnetrinnet, men kan fint gjennomføres med de eldste barna i barnehagen, elever i høyre klassetrinn, SFO og Kulturskole.
Tekst: Ragnhild Lie
1. Læreren forbereder:
- Se rammefaktorer i høyremenyen for gode tips til innkjøp av materialer.
- Tips! Lærere og assistenter bør gjøre hele prosessen selv først, slik at de har førstehånds erfaring når de setter i gang med elevene.
- Sett ullkurvene på et eget bord, litt vekk fra de bordene man skal filte på. Da holder man ulla tørr og det gir god dynamikk i rommet. Avhengig av størrelsen på rommet, og hvor mange barn som skal gjøre dette sammen, bør det vurderes om man skal sette bøtter og baljer med kaldt og varmt vann på et lavt bord eller rett på gulvet.
Barna liker å leke med ulla i vannet, og det er en del av moroa. Derfor er det flott med god plass og at barna kan leke flere sammen i en litt større balje. Barna bør ha på seg støvler, da det lett kan bli vått på gulvet. Plastforklær eller klær som tas av og henges til tørk etter filtearbeidet anbefales.
2. Oppstart med elevene
Start med å se på sauer og snakke om hva barna har av erfaringer. God tid og morsom inkluderende dialog er viktig.
Tips til igangsetter kan være:
- Kjenner barna noen som har sau?
- Har de vært på en gård der det var sau?
- Kan dere noen sanger som handler om en sau?
- Hva heter sauen sin baby?
Deretter ser, lukter og kjenner elevene på ulla og fargene som er presentert i kurver.
Så starter det praktiske arbeidet
Oppgaven er veldig fri: Elevene skal lage en liten ullskulptur!
De står fritt til å forme ulla slik de selv ønsker. Her skal materialene utforskes gjennom lek, og kanskje det også blir en spennende form til slutt. Elevene får selv velge hvilke farger de skal bruke, hvor mange lag de vil filte og formen på ulla gir seg selv.
Sørg for at ulla blir filtet godt ved å «sjokke» mye med varmt og kaldt vann. Jo fastere filting jo stødigere blir resultatet etter snitting med skalpell, som gjøres helt til slutt.
Underveis i arbeidet kan man snakke om hva man bruker ull til:
- Vi bruker ull til klær, men hva slags klær?
- Man kan strikke og veve med ullgarn. Kjenner barna noen som strikker? Hva strikker de?
- Kan man bruke ulla til noe annet enn klær? Gardiner, gulvtepper, såler i skoene.
Arbeidsprosessen består av vekselvis såpevann, kaldt, varmt vann og «vasking»/ mekanisk arbeide.
Når ulla etter hvert begynner å ta form kan den snittes med en skalpell. Skalpellen håndteres kun av en voksen, men elevene får selv bestemme hvor det skal snittes: Hvert barn får bestemme ett snitt, og så får de se og oppdage hva som skjedde etter snittet. La elevene studere, undre og oppdage.
De kan komme tilbake til den voksne for å få utført ett til snitt til om de vil. Vurder også å gi råd med hensyn til hvor mange snitt hvert ullobjekt tåler.
En leken holdning til hva ullobjektet er er viktig: Hva er det de har laget egentlig? La elevene være i prosess, la dem leke og se på hva de andre har laget.
Tips! For noen av barna kan det være en utfordring å holde fokus og gjøre det gjentagende filtearbeidet, så det er viktig å synge og snakke og la det være en del lek med ulla innimellom. Sanger som er relevant til sau og ull er jo flott! Hvilke sanger kan barna?
For eksempel «Bæ bæ lille lam», «Eg gjette tulla», «Kom skal vi klippe sauen», «Blåmann, blåmann bukken min» (selv om den siste jo er en sang som handler en geit). Det kan være fint å snakke om forskjellen på geit og sau mens man arbeider. Sauen gir oss ull og kjøtt, mens geita gir oss melk og kjøtt. Kan man se forskjell på sauer og geiter? Noen sauer er jo ganske lik geiter? Om halen henger nedover er det en sau. Men hvis halen står opp er det en geit.
3. Skulpturen er ferdig
Å vise frem og presentere objekter gjennom utstilling eller samling er et kompetansemål i kunst og håndverk allerede etter 2. årstrinn.
Når alle er ferdige samles gruppen til en gjennomgang. Hver elev viser frem og forteller hva de har laget. Ullskulpturene henges opp med nål eller stift på vegg slik at de kan betraktes av alle. Kanskje vil dere bruke en vegg eller tavle der dere bestemmer at en linje er havflaten og at noe er under vann, noe er på land og noe er oppe i lufta? Dette kan stimulere barnas fantasi slik at de finner ut eller bestemmer seg for hva de har laget (ikke alle finner det ut av seg selv).
Om man ønsker å lage en utstilling kan man eventuelt bruke borrelås for å henge ullfiltskulpturene på. Elevene kan også tre en snor eller ulltråd igjennom objektet slitt slik at de kan henges fra taket.
Litt historikk og fakta om ull
Tekst: Ragnhild Lie
Filting av ull er blant de eldste måtene å skape tekstiler på. Ved hjelp av mekanisk bearbeidelse jobbes fibrene sammen til et tettere stoff og kan gi en permanent endring i tekstilet. Denne egenskapen er det kun ull som har. Sauen har vært en viktig del av menneskets liv og utvikling. Den gir oss både kjøtt, klær og andre tekstiler.
Saueull består av en kjerne av protein med skjell utenpå. Disse skjellene ligner takstein på et hustak eller skjellene utenpå en fisk.
Ulla liker, som vårt hår og vår hud, å ha det litt surt: Ph 5,5. Når man bruker grønnsåpe tilfører man alkali og dette påvirker skjellene utenpå fiberen. Ved i tillegg å bytte på å legge ulla i varm og kaldt vann vil skjellene bevege seg og hekte seg inn i hverandre. På denne måten vil luften, mellomrommet mellom hver ullfiber, minske, og man trekker fibrene tettere mot hverandre. Jo lengre man filter desto tettere kommer fibrene sammen. Optimal filtetemperatur er 38-40 grader.
Mange har opplevd uønsket toving av ullklær i vaskemaskinen. Med et vaskeprogram som passerer eller arbeider mye rundt 40 grader vil ull toves. Spesielt om man bruker vaskemiddel som er beregnet på bomull som er alkalisk.
Skal man vaske ullplagg må man bruke ullvaskemiddel (Milo el).
Støtte til å utvide undervisningen:
Nettsider med informasjon om norske saueraser og ull: https://www.animalia.no/no/Dyr/ull-og-ullklassifisering/saueraser-og-ulltyper/
https://www.nsg.no/sau/saueraser/sauerasene-i-norge
Video om ull, klipping, ullhåndtering og ullfabrikken mv.
Inn på tunet- Gården som praktisk læringsarena
Som samarbeidspart i Statsforvalteren i Nordland sin pilot «Inn på tunet i Nordlandskommunene 2020-2022», har KKS utviklet undervisningsressurser som kan være...
Plantefarging
I dette undervisningsopplegget får du et innblikk i en gammel teknikk for å farge ullgarn, nemlig plantefarging med ulike planter...