Farge, rom og perspektiv
Farge er sentralt når elevene i dette todelte undervisningsopplegget skal arbeide med å skape bestemte uttrykk i byrom og gatemiljø. I bunn ligger grunnleggende praktiske og teoretiske kunnskaper om farge som visuelt virkemiddel.
Opplegget ble gjennomført skoleåret 2019/20, men er tilpasset de nye læreplanene, KDA01-02.
PC: Før pekeren over de små, hvite sirklene for å få mer informasjon om hver enkelt ressurs. Trykk for å låse lesefeltet, og trykk igjen for å lukke.
Telefon/tablet: Trykk på de små sirklene for å åpne lesefeltet. Trykk på samme sirkel for å lukke lesefeltet.
**** Vi oppdaterer for optimaliseringen for mobilbruk. Opplever du problemer med å navigere på bildet nedenfor? Send gjerne en mail til orjan.olsen@nord.no med beskrivelse av problemet****
Denne oppgaven ble utarbeidet og gjennomført skoleåret 2019/20, altså før ny læreplan ble iverksatt, høsten 2020. Vurderingskriteriene bygger dermed på kompetansemål fra forrige læreplan i kunst og visuelle virkemidler og er ikke tatt med her.
Det henvises derfor til vurderingstekstene i det nye læreplanverket, LK20.
Ittens fargesirkel og kontraster
De fleste elever har noe erfaring fra ungdomsskolen med å male fargesirkel. Opplegget tar likevel utgangspunkt i grunnleggende fargelære. For...
Perspektiv og farger
Når elevene skal jobbe med perspektiv og farge for å skape byrom og gatemiljø, tar de med seg praktisk og...
KDA: Farge og fargedidaktikk
Jon Are Myhrer har satt farge og fargedidaktikk under lupen og sett på endringer i det nye læreplanverket. Han har...