
Elektroniske kommunikasjonssystemer – naturfag og kunst & håndverk
Hva med en telefon som er både en linjal, har wifi, kalkulator og kan spille musikk? Eller en hjelm med innebygde sensorer og GPS slik at du kan kommunisere med andre i skibakken uten å ta av hjelmen?
I dette undervisningsopplegget skal elevene designe sitt eget kommunikasjonsprodukt som skal presenteres i en brosjyre.
Opplegget er tverrfaglig og tar for seg kompetansemål (K06) fra både kunst & håndverk og naturfag. I denne prosjektbeskrivelsen er det satt av 4 dager til prosjektet, men undervisningsopplegget kan selvsagt spres over flere dager med færre økter per dag.
Gjennomføring
DAG 1:
Elevene deles inn i to grupper som bytter på stasjon etter 2 timer.
Stasjon 1: Elektroniske kommunikasjonssystemer
- Presentere oppgaven
- elektroniske kommunikasjonssystemer: forklaring, innhold, mulgiheter, ulike måter det er løst på
- Nettverk. Hva er det?
- Nettskisse: sette navn på de ulike delene i elektroniske kommunikasjonssystemer
Elektronisk systemdesign og innovasjon:
https://www.nrk.no/skole/?page=search&q=elektronisk&mediaId=20098
Stasjon 2: Idéutvikling
- Presentere oppgaven
- Inspirasjon: læreren viser powerpoint (eller lignende) over ulike kommunikasjonsterminaler
- Kort påminnelse om hvordan en søker på nett. Opphavsrett og kvalitet.
- Samtale om hvorfor en mobiltelefon ser ut som den gjør. Form, vekt, størrelse, knapper, farge, display, statussymbol, materialvalg +++
- Analyse – formale virkemidler
- Forklaring av begreper
«Form og innhold» fra NRK Skole
https://www.nrk.no/skole/?mediaId=11848&page=search&q=design
Gruppearbeid:
Lage og presentere på en plansje 3 ulike kommunikasjonsprodukter. Beskrive form, vekt, størrelse, knapper, farge, display, statussymbol. Hva har dette å si for funksjonalitet og brukervennlighet? Finn bilder og informasjon på nettet og skriv ut.
Felles samling:
- Lag minst 3 skisser, hvor 1 skisse velges ut og bearbeides i en arbeidstegning
- Skriv ned notater om kravspesifikasjon på skissene
- Utstyr: tegneark, blyant, viskelær, linjaler, fargestifter, tusjer
DAG 2
Gruppearbeid
Stasjon 1: Brosjyre
Tid: 08:30 – 11.00
lunsj: 11.00 – 11.30
Elevene tenker ut ifra den tekniske rammen først – kravspesifikasjon
Farge, bakgrunn, tekst, layout.
Stasjon 2: GIMP
Tid: 11:30 -14.30
Gjennomgang av programmets funksjoner, hvordan jobbe med lag, geometriske former, osv. Elevene jobber først individuelt med å lære seg programmet, så deles de inn i gruppene og fortsetter på produktet.
DAG 3
GIMP
Tid: 08:30- 10:00
Ferdigstilling av produktet i GIMP
Brosjyren
Tid: 10:15 – 11:30
Ferdigstille brosjyren
DAG 4
Innlevering av:
• Powerpoint med bilde av tre produkter med analyse
• Minst tre idéskisser og en tusjtegning av kommunikasjonsprodukt.
• Brosjyre med tekst og Gimp-‐tegning
Prosjektet avsluttes med en presentasjon av arbeidet og produktet
Fagbegrep
- Nettverk
- elektroniske kommunikasjonssystemer
- samfunnsmessige konsekvenser
- idéutviklingsprosess
- formanalyse
Vurdering
Vurderingskriteriene:
- Alle deler i oppgaven skal være besvart
- Vise at du kan designe et kommunikasjonsprodukt ut i fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
- Vise at du kan lage varierte skisser i design av et produkt ved hjelp av tegneredskaper og digital programvare
- Vise at du kan bruke ulike funksjoner i et bilderedigeringsprogram