Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Brodert hjerte med QR-kode gir gode muligheter for kobling til verdidelen i Overordnet del. Bare tenk på dette med identitet og kulturelt mangfold: «Innsikt i vår historie og kultur er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 5). Her kan elevene utfordres på utforsking av hjerteformer i ulike kulturer:
- Hjerteformen i Bibelen og kristendommen og hjerteformen i islam?
- Hvilke seremonier eller religiøse høytider forbindes med hjerteformen?
- Hvordan reflekteres hjertet billedlig og metaforisk i ulike talespråk og morsmål? Vi snakker f.eks. om å ha et lett hjerte, at det faller en sten fra hjertet, at vi skal lytte til hjertet, osv.
- Hvordan inngår hjertet som form eller symbol i tradisjonelle artefakter fra ulike kulturer?
Det er også fint å ha kompetansebegrepet friskt i minne når elevene skal i gang med en så mangefasettert oppgave:
«Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 10).
Og videre: «Kunnskap innebærer å kjenne til og forstå fakta, begreper, teorier, ideer og sammenhenger innenfor ulike fagområder og temaer. Ferdigheter er å beherske handlinger eller prosedyrer for å utføre oppgaver eller løse problemer, og omfatter blant annet motoriske, praktiske, kognitive, sosiale, kreative og språklige ferdigheter (vår utheving), (ibid.)