Skip to content

Barnehageprisen deles ut i 2021 – info og kriterier finner du her

Utstillingsvegg. Foto.

Å visualisere matematikk

«Det aller viktigste er gleden over å se det visuelle i matematikken, kunne leke med det, og la seg bli fasinert», skriver Liv Inger Espedal, lektor og faglærer ved KDA, Vågen videregående skole.

I dette tverrfaglige undervisningsopplegget arbeider Vg1-elevene utforskende, kreativt og praktisk med problemløsning, kritisk tenkning og vurdering i fagene design og arkitektur og matematikk. Dette er sentrale elementer i den nye læreplanen. Resultatet av arbeidet, en permanent utstilling på Vitenfabrikken i Sandnes, er både imponerende og inspirerende.

Klikk «Read More» for å se og lese om dette innholdsrike prosjektet,

 

Å visualisere matematikk

Gjennomføring

På Vågen videregående skole har de jobbet med matematikk og design og arkitektur på sin måte. La deg inspirere til å tenke flerfaglig eller tverrfaglig i samarbeid med matematikklæreren. Opplegget kan tilpasses, både innholdsmessig og i omfang, til den enkelte skole. Noe av det viktigste vil være intensjonen om at elevene utforsker, leker med og lar seg begeistre av matematikk og det å visualisere matematikk.

«Noen elever har virkelig motstand mot faget, og tenker gjerne at de aldri vil oppleve glede og mestring i matematikk», sier Liv Inger Espedal. Kanskje kan det å visualisere matematikk gi elevene en mulighet til å se på faget på en ny og mer lystbetont måte.

Fagbegrep

Designprosess Arbeidstegning Transparent
Matematisk teorem Kravspesifikasjon Design
Idemyldring Presentasjonstegning Målestokk
Ideutvikling Visualisere Permanent
Målgruppe Pleksiglass

Vurdering

Denne oppgaven ble utarbeidet og gjennomført før ny læreplan ble iverksatt, høsten 2020. Vurderingskriteriene bygger dermed på kompetansemål fra forrige læreplan i design og arkitektur. Vurderingsskjema er likevel lagt ved som vedlegg fordi dette kan være til støtte ved utarbeidelse av lignende tverrfaglig opplegg.

Det henvises ellers til kompetansemål og vurdering for design og arkitektur i det nye læreplanverket, LK20.

 

Tilleggsressurser

Eliassen, O. (2020). Olafur Eliasson. Hentet fra: https://olafureliasson.net/archive/artwork

Espedal, L. I. (2013). Et tverrfaglig møte mellom kunst og håndverk og matematikk: En studie i å visualisere matematiske teorem (Masteroppgave). Universitetet i Sørøst-Norge: Notodden. Hentet fra: https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/2438662

Ferreira, M. (2018). Marisa Ferreira Studio. Hentet fra: https://www.marisa-ferreira.com/

Kunst i skolen. (2020). Kunst møter matematikk! [Vandreutstilling]. Produsent: Kunst i skolen. Hentet fra: https://www.kunstiskolen.no/single-post/2017/10/18/ny-utstilling-kunst-m%C3%B8ter-matematikk

Lyche, J. (2020). Josefine Lyche. Hentet fra: www.josefinelyche.com

 

 

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.