Elevarbeid fra Saltdal Vgs
Sommerhilsen
Gjennom et annerledesår med pandemi, har Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) utforsket nye måter å styrke og posisjonere kunst- og kulturfagene i opplæringsløpet; fra barnehage til høyere utdanning.
Vi har gjennomført webinarer, digitale konferanser og berikende møter på nett. Selv om vi har praktisert hjemmekontor har vi vært operative og tilstede i feltet. Vi har bidratt til publisering av en artikkelsamling om samisk kulturforståelse, og utviklet to temabaserte kompetansepakker i kunst og håndverk. Vi har også økt vår tilstedeværelse i sosiale media, både på Facebook og Instagram. Søk oss opp, les og bli inspirert, lik og del!
For mange ble nedstengingen av landet en krevende periode, og mange lærere søkte støtte og inspirasjon på nettet. Dette resulterte i en enorm interesse for nettsiden vår. Tross dystre omstendigheter er det likevel gledelig at besøkstallene har vedvart! Det inspirerer oss, samtidig som det bekrefter behovet for at vi fortsetter samarbeidet med praksisfeltet og lærerutdanningene, samt ulike institusjoner, om å utvikle og dele relevante undervisningsopplegg, spesielt rettet inn mot den nye læreplanen. Vil DU dele et undervisningsopplegg med oss vil vi gjerne høre fra deg. Kontakt oss på kunstkultur@nord.no!
Gjennom flere år har KKS hatt gleden av å samarbeide med blant annet Kulturtanken og Norsk kulturskoleråd, og i mars kunne vi sluttføre det felles interkommunale prosjektet som munnet ut i lansering av rapporten Kulturbarn 0-8. Statsforvalteren i Nordland har også blitt vår partner i år, gjennom prosjektet Inn på tunet, der fem kommuner samarbeider om å utforske gården som praktisk læringsarena. I vår har vi også bidratt i skoleutviklingsprosjektet Estetiske læringsprosesser i alle fag i regionen Hallingdal, der lærere i to kommuner gjennomførte webinar etterfulgt av workshop om estetiske læringsprosesser. I vinter arrangerte vi nettverkskonferanse for lærerutdannere innenfor kunst og håndverk i samarbeid med Universitet i Agder, og det er gledelig å melde at det i løpet av juni gjennomføres hele 4 disputaser på fagfeltet. Vi gratulerer!
I år lyser vi igjen ut Barnehageprisen. Søknadsfrist er 26. august, og vi ser frem til å vurdere innsendte bidrag. Vi er også godt i gang med å forberede høstens store begivenhet; den nasjonale konferansen Estetiske læringsprosesser – muligheter og utfordringer i grunnskolelærerutdanningene der professor emerita og forsker Anna-Lena Østern bidrar som æreskeynote. Vi håper nå at mange av dere setter av 4. og 5. november og tar turen til Bodø, som er kulturhovedstad i 2024. Oppdatert informasjon om konferansen postes jevnlig på senterets nettside.
Forventningsfulle går vi nå i møte noen roligere sommermåneder med velfortjent ferie. I den anledning minner vi om alt det kreative og skapende man kan fylle fridagene med for å «lade opp» – i byrom, i fjæra eller på fjellet, alene eller sammen med andre. Kan hende et Land Art-prosjekt kan inspirere til felles undring og nye vennskap etter en tid der avstand har vært rettesnor?
Sjekk gjerne nettsidene våre for tips som kan inspirere til meningsfulle dager.
God sommer fra oss på kunst- og kultursenteret!
Hilsen senterleder Ann Karin Orset