iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Mørkhudet mann som danser i en godt opplyst kjeller

Foto: Drew Graham

Dans! Dans! Dans!

I år markeres Dansens dager 27. – 30. april med et mangfold av arrangementer over hele landet. I samarbeid med nasjonale og internasjonale dansepedagoger, dansekunstnere og forskere, ønsker Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen å bidra i arbeidet med å fremme dansens betydning og potensiale for barn og unges læring, identitetsutvikling, livsmestring og kreative utfoldelse. På nettsiden vår finner du et utvalg undervisningsressurser som kan inspirere til mer dans og bevegelse.

Tekst: Ann Karin Orset, senterleder KKS / Nord universitet

Gratulerer med Dansens dager!  

Når, hvordan og hvorfor danser vi? Dans blir gjerne forklart som bevegelse for bevegelsens skyld. Noen ganger beveger vi oss etter tegnsystemer – andre ganger helt fritt. Vi danser ofte med rytme og musikk. Dans har vært en del av menneskenes livsførsel og spores tilbake til tidlige menneskesamfunn. Nøyaktig når vi begynte å danse er vanskelig å si, ettersom dans og bevegelse ikke etterlater seg identifiserbare fysiske spor (Pape 2023). 

Gjennom dans formidles innsikt gjennom et spekter av ulike bevegelsesuttrykk. Nina Marie Grasmo (2008) knytter det å danse til estetisk erfaring, begrunnet i at det er gjennom kroppen vi sanser, beveger oss, danser og erfarer som en helhet. Ut fra et slik perspektiv avdekkes dansens potensiale til utvikling av sanselig klokskap, idet både det skapende og det rasjonelle spiller sammen med det fysiske i mennesket (Grasmo, 2008). Dans må derfor forstås som dybdelæring!

Til tross for dansens sentrale kulturelle betydning for oss mennesker gjennom historien, blir dans dessverre nedprioritert av myndigheter i store deler av verden. Flere land underkjenner dans som kunstform, og tilbyr ingen form for danseutdannelse (Pape, 2023). Det er på bakgrunn av denne situasjonen at initiativet til den internasjonale Dansens dag ble etablert i 1982 av den internasjonale dansekomitéen CID (Conseil International de la Danse) under UNESCO. Dagen markeres hvert år 29. april , i anledning fødselsdagen til den franske danseren og ballettmesteren Jean Georges Noverre (Pape, 2023). I Norge utvidet vi i 2010 markeringen til Dansens Dager, som følge av at man ønsket en markering over flere dager (Dansens dager, 2023).

Dans i læreplanen LK20

Dans er i hovedsak forankret i læreplan for musikk, kroppsøving og norsk. I videregående opplæring er dans eget fag på utdanningsprogrammet musikk, dans og drama (MDD).

Læreplanen for musikk (MUS01-02) peker blant annet på dans som element hvor elevene utvikler kompetanse for mangfold. Dans trekkes fram både under fagets relevans og verdier, kjerneelementer og grunnleggende verdier, samt i kompetansemål på alle trinn.

Musikk er et sentralt fag for skaperkraft, kulturforståelse og identitetsutvikling. Gjennom faget får elevene grunnlag til å delta i musikk i et livslangt perspektiv. I faget musikk utvikler elevene kompetanse i spill, sang og dans, i å lage musikk og i å forme og forstå et mangfold av uttrykk.

Kunnskapsdepartementet (2019). Læreplan i musikk (MUS01‑02)

I læreplanen i kroppsøving (KRO01‑05) trekkes dans blant annet fram i beskrivelsen av fagets relevans og sentrale verdier som en del av elevenes danning og identitetsskaping:

Kroppsøving er et sentralt fag for å stimulere til livslang bevegelsesglede og til en fysisk aktiv livsstil ut fra egne forutsetninger. Faget skal bidra til at elevene lærer, sanser, opplever og skaper med kroppen [….] Faget skal også utfordre motet deres til å tøye egne grenser. Lek, friluftsliv, dans, svømming, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter er en del av den felles danningen og identitetsskapingen i samfunnet

Kunnskapsdepartementet (2019). Læreplan i kroppsøving (KRO01‑05)

Ressurser i dans

I samarbeid med dansekunstnere og dansepedagoger knyttet til Dans i Trøndelag har Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen det siste året utviklet danseressurser til bruk i undervisningen. Sammen med forsker og dansekunstner Ola Stinnerbom er vi også i gang med å utvikle en serie leksjoner i samisk dans, planlagt ferdigstilt og klar til bruk høsten 2023. I den anledning har Stinnerbom laget en promoteringsvideo om den samiske dansen som du kan la deg begeistre av.

Under finner du en oversikt over utvalgte danseressurser til inspirasjon og støtte i undervisningen. Dans i vei!  

Kilder

Dansens dager (2023, 21. april) Om dansens dagerhttps://dansensdager.no/om-dansens-dager

Grasmo, N.M. (2008). Sanselig klokskap – et filosofisk perspektiv på dans som estetisk erfaring. T. Ø. Svee (Red.). Dans og didaktikk (s. 39-50). Tapir Akademisk Forlag.

Kunnskapsdepartementet (2019). Læreplan i kroppsøving (KRO01‑05). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/kro01-05

Kunnskapsdepartementet (2019). Læreplan i musikk (MUS01‑02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/mus01-02

Kunnskapsdepartementet (2019). Læreplan i musikk, dans og drama (MDD01‑02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/mdd01-02

Pape, S. (2022, 31. august). Dans. https://snl.no/dans

Karlsen, K.H., Bjørnstad, G. B. & Høeg, H. R. (2020). Magic in Movements! The art of teaching creative dance through the cultural schoolbag. C. N. Nielsen & S. Burridge (Red.). Dancing Across Borders Perspectives on Dance, Young People and Change (s.179-182). Routledge.

Karlsen, K & Karlsen, K.H. (2022): What good is it anyway? Professional dance artists legitimising their work for the Cultural Schoolbag in Norwegian schools, Research in Dance Education, https://hdl.handle.net/11250/3015726

Nordic journal of dance : practice, education and research. (2010). https://www.nordicjournalofdance.com/

Rustad, H. (2017). Dans og kroppsøvingsfaget. Journal for Research in Arts and Sports Education1(3). https://doi.org/10.23865/jased.v1.576

Sortland, V., Gudbrandsen, I. & Kjøllmoen, I.C. (2022). Danseforestillingen Safarium som estetisk erfaring. I N. B. Hanssen, R. M. Hassel, T. Haugen & M. Sæther (Red.). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid (s 95-120). Universitetsforlaget

Svee, T. Ø. (Red.). (2008) Dans og didaktikk. Tapir Akademisk Forlag.

Ørbæk, T. & Engelsrud, G. (2022). Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 16(2), 41–60.   https://doi.org/10.23865/up.v16.3184

Ørbæk, T. & Engelsrud, G. (2020). Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt? Dance Articulated5(2). https://www.ntnu.no/ojs/index.php/ps/article/view/3666

Aasland, E. & Ørbæk, T. (2023). Elevsentrert undervisning i dans. K. M. Moen & A. N. Jordet (Red.). Et anerkjennende kroppsøvingsfag (s.165-185). Cappelen Damm Akademisk .

Ørbæk, T. (2018). Å skape dans i kroppsøvingslærerutdanning: Studenters erfaring. [Doktorgradsavhandling]. Norges idrettshøgskole. http://hdl.handle.net/11250/2503774

Noen dansefaglige miljøer

DansiT

Danselaboratoriet

Rom for dans

Senter for dansepraksis i skole, utdanning og forskning (SANS) 


«Fang meg i farta»

Undervisningsopplegget omhandler skapende dans i kroppsøving, musikk og norsk for 1.-4.årstrinn. Øvelsene er utviklet av dansekunstnere og pedagoger i Dans i Trøndelag.

Bilde med fire ruter. Mann i ulike dansebevegelser i hver rute.

Den samiske dansen

Visste du at det finnes samisk dans? Ola Stinnerbom, samisk artist, scenekunstner og danser, har forsket og lett etter den forsvunne samiske dansen i over 30 år.  Stinnerbom er i prosess med å

Person med rosa lue danser ute i naturen. Vidde med lyng.

Dans med samisk og urfolkstematikk

Denne teksten gir inspirasjon til arbeid med dans i skole og barnehage, og vektlegger samisk og urfolksdans. Tilpass arbeidet til gruppen, tiden man har til rådighet, tematikk og sted.

Dans. Fire dansere holder en femte danser oppe.

Dans bildet Years gone. Years to come II

Kan man danse et bilde? Ja visst! I denne ressursen kan man lese om hvordan danseelever ved Bodø videregående skole tok i bruk en annerledes og inspirerende tilnærming til dans,

Mørkhudet mann som danser i en godt opplyst kjeller

Omvendt danseundervisning

Dette undervisningsopplegget baserer seg på hvordan en kan tilegne seg kunnskap fra ulike dansere og dansepedagogers kompetanse gjennom bruk av Flipped classroom

4 dansende studenter på svart bakgrunn

Skapende dans i lærerutdanningen – sett i lys av fagfornyelsen

Eli Torvik, danseviter og universitetslektor ved Nord universitet, fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag i Levanger, skriver i denne fagartikkelen om den skapende dansens plass i lærerutdanningen sett i lys av fagfornyelsen.

Gutt danser på skolepulten

En KROM-sekvens blir til

Artikkelforfatterne Caroline Wahlström Nesse og Camilla Myhre er dansekunstnere og førsteamanuensiser i dans. Deres visjon er at alle barn og unge skal få verktøy til å uttrykke seg ekspressivt med kroppen. For å få til dette har de utviklet en kunstpedagogisk metode for skoleverket basert på koreografisk tenkning, kalt KROM.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.