Foto: Drew Patrick Miller
Tips og Triks (V) Miksere
Miksere lages i utallige variasjoner, hvor forskjellige produsenter har ulike standarder for tilkobling, navn på elementene og rutingen innad i mikseren. I denne ressursen har vi tatt utgangspunkt i en kanal på en vanlig analog mikser produsert av Behringer (Eurorack UB2442FX-PRO.) for å forklare hva de enkelte elementene gjør.
Tekst og video: Ørjan Olsen (tidligere ansatt ved KKS)
I videoen nedenfor kan du se og høre hva de enkelte knappene og vriderne på mikserene gjør:
Takk til Fredrik Teodor Siggerud for vakkert gitarspill, og Siggeruds Galleri for tillatelse til å filme i lokalene deres.
Innganger:
Mic/XLR:
Dette er en balansert inngang for XLR-kabel (mikrofoner, DI-bokser og tilsvarende). Gjennom denne inngangen kan man også sende 48v fantommating for å gi strøm til kondensatormikrofoner eller DI-bokser. For utfyllende informasjon se:
Tips og Triks (II) – DI-bokser
Tips og Triks (III) – Mikrofoner
Line in/Jack:
Dette er en balansert/ubalansert inngang for jack-kabler. Inngangen tar imot både mono (ublansert)- og stereojack (balansert). Det at signalet er ubalansert betyr at signalet er mer følsomt for jordproblemer/støy. Dette kan renses opp med en DI-boks mellom signalet og mikseren.
Insert/I/O:
I/O står for In/Out og bruken av denne inngangen vil variere fra mikser til mikser. På de fleste miksere brukes de for å sende/motta et signal til/fra en ekstern effektprosessorer eller Eq-enhet for å tilegne en spesifikk effekt/Eq på nevnte kanal.
Trim/gain:
Her styrer man volumet på singalet inn i mikseren.
EQ:
Low cut/LPF/HPF:
HPF står for High Pass Filter (ofte også kalt Low cut). Noen miksere har også LPF (Low Pass Filter). Disse tillater enten at signaler som er over eller under en satt frekvens slipper igjennom, og resten stoppes. Dette vil selvsagt ha innvirkning på hvor dramatiske endringer man kan skape ved å skru på EQ-vriderne som kommer etter knappen i signalkjeden. Dersom man ikke har mulighet til å endre frekvensområdet er knappen merket med hvilke frekvenser de fjerner fra miksen. I dette tilfellet fjerner de alle bassfrekvenser under 75 Hz.
Diskant:
Diskant er toppen av frekvensområdet (12 kHz), og med denne vrideren bestemmer du mengden diskant som skal gå fra signalet og ut i høyttalerne.
Mellomtone:
Mellomtone er midten av frekvensområdet, og kanskje den vanskeligste å styre. Noen miksere har to vridere for dette, delt inn i high mid (3 kHz) og low mid (500 Hz), men mange har bare en som dekker samme frekvensområde.
Bass:
Men denne vrideren bestemmer du mengden med bassfrekvenser (80 Hz) som går videre i signalkjeden.
AUX:
AUX står for AUXiliary send, hvor vrideren er koblet opp mot en egen utgang på baksiden av mikseren. AUX1 går til AUX1 out, AUX2 til AUX2 out osv. Disse brukes for å sende signaler ut fra mikseren til andre ting enn selve PA- anlegget.
Forskjellige bruksområder:
Sende til en monitor (lytting):
- Ved å koble en monitor til f.eks AUX 1 styrer man ved denne bryteren hvor mye signal fra hver enkelt kanal som skal gå til denne høyttaleren. Hva man sender og hvor mye avgjøres av hva musikanten ønsker å ha lytting på under sin framføring. En vokalist vil oftest høre seg selv, og det tonale instrumentet de skal følge i sin sang. Alle vriderene på mikseren merket med AUX 1 sender signal til samme utgang merket AUX 1 out.
Sende til en ekstern effektenhet:
- Denne koblingen brukes dersom man skal sende flere signaler til en effektenhet som igjen sendes tilbake til en egen kanal på mikseren. Dette skiller seg fra I/O inngangen som kun gjelder kanalen koblingen er til/fra. Dette gjelder oftest effekter som reverb (klang) og ekko hvor man har behov for å kombinere ett tørt og ett vått signal for å oppnå ønsket effekt. Et tørt signal er signalet man sender direkte fra kanalen til PA via kanalen, mens et vått signal er endret av effektene og kommer tilbake til mikseren på en egen kanal hvor man kan bestemme graden av det i det totale lydbildet.
Sende til en intern effektenhet:
- Mindre miksere, slik som den vi brukte i videoen ovenfor har oftest en intern effektprosesser som gjør at man ikke trenger å koble på en ekstern effekt. Denne interne prosessoren har oftest en egen merket AUX vrider tilegnet denne effekten (i dette er AUX3 merket med FX (effekter)). Graden av det våte signalet i miksen blir styrt av en egen vrider ved main/master fadererne på høyre side av mikseren.
Sende til en opptaker:
- Dette brukes ofte i kombinasjon med mikrofoner i rommet for å ta opp lyd.
Post/pre:
Denne knappen bestemmer om signalet du sender til en av formålene ovenfor skal være berørt av nivået på faderen. Pre (fader) betyr at signalet man sender til f. eks en monitor er uberørt av volumet du setter, og kanskje endrer underveis til PA-anlegget. Post (fader) betyr at signalet som sendes blir berørt av volumet du tilegner signalet på faderne. Skrur du ned lyden i miksen, blir også signalet ut fra AUXen lavere. Merking ved siden av knappen indikerer hvilke AUX kanaler som blir berørt av dette.
Bal/Pan:
Bal/Pan står for balanse/panorering, og med denne vrideren bestemmer du hvor i stereobildet signalet skal ligge. Vrir man vrideren helt til venstre vil lyden kun være i venstre høyttaler.
Mute:
Dette er en av/på knapp for kanalen.
Clip:
Dette er en liten rød lyspære som indikerer at signalet inn på mikseren er for sterkt, og blir overstyrt/vrenger. Plasseringen av denne lyspæren kan variere fra mikser til mikser.
Fader:
Her styrer man volumet på kanalen, oftest er det en oversikt over desibel ved siden av faderen. På mindre miksere kan også volumet være en vrider.
Solo:
Ved å trykke på denne knappen gir man mikseren beskjed om at man ønsker å se en visualisering av volumet på den kanalen, samt at kun denne kanalen skal sendes til headset utgangen dersom man mikser med headset. Ved master faderne er det oftest en visuell graf med grønne, gule eller røde lys som viser antall desibel og signalstyrke inn/ut. – rødt lys betyr at signalet er for sterkt og står i fare for å bli vrengt. Dersom man ikke har solo-knappen inne vises det totale volumet på alle kanalene, og den totale miksen sendes til headset-utgangen.
1-2/3-4/Main (ruting av signal):
Disse knappene bestemmer hvordan signalet skal rutes ut fra kanalen. Er knappen for main inne betyr det at signalet går direkte til master/main faderen.
1-2/3-4 betyr at man kan sende signalet til en sub/undergruppering FØR main/master. Dette gjøres oftest når man har en rekke signaler som er balansert sammen, men at det er fordelaktig å styre volum på dem samlet underveis. Merk at hvordan man har panorert/balansert signalet på kanalen har innvirkning på hvordan signalet legger seg i undergrupperingen.
Tips og Triks (I) – Kabler
I de fleste produksjoner møter man mange ulike kabler. Forskjellige produsenter bruker forskjellige systemer som standard, og man kan derfor...
Tips og Triks (II) – DI-bokser
DI er en forkortelse for Direct Input og omtales ofte som en DI-boks. DI-boksens bruksområde er mellom en ubalansert/ujevn lydkilde...
Tips og Triks (III) – Mikrofoner
Mikrofoner er en enheter som overfører lyd til elektriske signaler. Ulike mikrofoner fanger opp lyden på forskjellige måter, og har...
Tips og Triks (IV) – Strøm
Strøm er unektelig en viktig del av enhver moderne produksjon som involverer lyd, lys og prosjektering. I denne teksten vil...
Mixologi – et grunnskurs
Teknisk innsikt om hvordan man «får lyd» på en scene eller øvingslokale er vikitg kunnskap uansett hvilken rolle man har...