Gå til hovedinnhold
Krittegning av prinsesse.

Illustrasjon: Hilde Hermansen

Prinsessen som gikk til jordens hjerte

Eventyret om Prinsessen som gikk til jordens hjerte er skrevet av Regine Normann. Vi finner mange av de typiske trekkene for eventyr når prinsessen legger i vei på sin farefulle ferd. Det naturlige blandes med det overnaturlige, magiske elementer dukker opp, og prinsessen møter flere av de overnaturlige vesenene vi finner i norsk folketro. Heldigvis har eventyret en lykkelig slutt!

Opplegget passer godt som et lite eller større tverrfaglig samarbeid mellom kunst og håndverk og norsk.

Tekst: Hilde Hermansen, seniorrådgiver og Kristin Hals Kummernes, tidlligere rådgiver ved KKS

Rett før jul kan det være fint å bare roe ned og sitte stille og lytte til en spennende fortelling. Prinsessen som gikk til jordens hjerte passer godt som høytlesning i klasserommet. Eventyret omhandler mange ulike tema, som det er fint å samtale om.  Deler av eventyret kan fortolkes visuelt f.eks. gjennom tegning eller man kan dramatisere noe av innholdet. Teksten kan også brukes for å diskutere sjangertrekk og til å arbeide med tradisjoner i norsk folketro. Vi har noen forslag til hvordan eventyret kan presenteres og jobbes med.

Lenke til eventyret «Prinsessen som gikk til jordens hjerte».

Eventyret som høytlesning

Gjør klart klasserommet før timen. Skap en stemningsfull atmosfære som treffer elevene med det samme de kommer inn i rommet. Demp belysningen og organiser elevene i en halvsirkel rundt oppleseren. Hva med litt dempet musikk i bakgrunnen? Kanskje noe av Edvard Grieg eller Ole Bull? Når elevene er samlet og har funnet roen, kan eventyret leses uten introduksjon. Dersom man ønsker det, kan det øves inn slik at det kan fortelles uten manus.

Snakk om eventyret etterpå

Eventyret omhandler både små og store problematikker. Åpne opp for  dialog om etterpå. Er det noen ord eller begreper elevene ikke forstår? Det finnes ordforklaring nederst på siden det er lenket til. Det kan være fint å ta tak i disse ordene og begrepene, da flere av dem er på vei ut av det norske dagligspråket.

Som tegneoppgave

Et eventyr som dette kan skape mange indre bilder. Etter at elevene har hørt eventyret, kan de velge seg en scene eller karakter som de ønsker å visualisere. Heng gjerne bildene opp i en rekkefølge som passer ut fra tidslinjen i eventyret. La hver enkelt elev fortelle om sitt bilde, hva de har forsøkt å formidle, hvorfor de valgte akkurat den delen og hva de husker fra teksten.

Som samarbeid med drama og kunst og håndverk

Bruk høytlesning som introduksjon til eventyret. Del deretter klassen inn i grupper og jobb med dramatisering.  Det er ganske mange roller, så kan hende det holder å dele klassen i to. Alt etter hvor mye tid man legger i det, kan man også velge å få elevene til å finne og lage kostymer som passer til sin rolle. Her er det fint å kunne samarbeide med kunst og håndverk.

En annen mulighet er å lage dukketeater. Hver elev lager en figur av karakteren de skal dramatisere. Kanskje kan noen være scenearbeidere og lage kulisser i stedet for å dramatisere? Dersom elevene har visualisert eventyret tidligere, kan bildene brukes som utgangspunkt for denne delen.

Som sjangerlære

Velger man å jobbe med eventyr som sjanger, kan elevene få en utskrevet versjon for å markere i. Dersom det er elevenes første møte med sjangeren går man gjennom trekkene ved eventyr. Er elevene kjent med sjangeren kan de bruke dette eventyret for å repetere og markere kjennetegn de husker. Et annet alternativ er å la dem markere det de tror er typisk for eventyr, ut fra det de kjenner igjen fra eventyr de har hørt før.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.