Perspektiv og farger
Når elevene skal jobbe med perspektiv og farge for å skape byrom og gatemiljø, tar de med seg praktisk og teoretisk kunnskap om visuelle virkemiddel fra tidligere. Grunnleggende kunnskap om form, farge, verktøy og teknikker videreutvikles gjennom skapende prosesser for å skape bestemte uttrykk.
I denne oppgaven fokuseres det på ett- og topunktperspektiv. Det forutsetter at elevene har noe bakgrunnskunnskap om ett- og topunktsperspektiv fra ungdomsskolen. Oppgaven er tverrfaglig med kompetansemål fra kunst og visuelle virkemidler og design og arkitektur.
Hensikten er at elevene skal oppøve ferdigheter i og få erfaringer med å kombinere perspektivtegning og fargelære, samt å utnytte begge disiplinene til å skape dybde, perspektiv og rom på en to-dimensjonal flate.
Opplegget har en varighet på ca. 16 skoletimer og omfatter
- Skisser i perspektiv, 2 -3 timer
- Perspektivtegning og fargekontraster, ca. 12 timer
- Refleksjonstekst, maks en time
Ittens fargesirkel og kontraster
De fleste elever har noe erfaring fra ungdomsskolen med å male fargesirkel. Opplegget tar likevel utgangspunkt i grunnleggende fargelære. For...
KDA: Farge og fargedidaktikk
Jon Are Myhrer har satt farge og fargedidaktikk under lupen og sett på endringer i det nye læreplanverket. Han har...