Gå til hovedinnhold
To personer på en scene med baklys, bildet er delt opp og viser forskjellige farger

Foto: Takahiro Sakamoto @takahiro

Lysproduksjon – Del 4 av 4

Målsettingen med dette kurset er å øke forståelsen for scenelys som virkemiddel for scenografi, koreografi og regi, samt å underbygge forestillingens innhold med hensyn til ulike stemninger og virkemidler. I dette undervisningsopplegget for produksjon av varer og tjenester kan lærere og elever hente konkrete planer, inspirasjon eller nyttige tips til elevbedrift innen lysproduksjon.

Del 4: Praktisk del/oppgaver til elevene

 

Gjennomføring

Bilde

Oppgave 1:
Koble opp lysbord og dimmere som vist på illustrasjonen, og se at det virker/fungerer i praksis.

 

Oppgave 2:
Finn frem en skjøtekabel, et høyt stativ og en lyskaster. Forsøk å belyse hverandre etter tur med lyskasteren i ulike vinkler, og observer hvordan lys/skygge endrer seg. Elevene må også bevege seg rundt i rommet å se hvordan objektet ser ut fra forskjellige vinkler. Se under for forslag til plassering.

En lyskaster, en person, med ulike vinkler

På gulvet foran personen (f. eks. liggende på scenekanten)

Personen ser skummel ut, med stor skygge bakom seg. Haken, nese og øyenbrynet blir forstørret. Personen blir blendet av lyset, slik at han ikke ser hva som skjer foran seg.

I salen, rett mot personen

Personen for et konturløst uttrykk, og vil ha en skygge som er litt større enn seg selv. Ørene vil forsvinne og man bli helt blendet av et slikt lys.

I taket på scenen, rett ned

Personen blir ”løftet” ut av bakgrunnen, og avgir nesten ikke skygge. Håret blir veldig godt belyst mens ansiktsuttrykk blir konturer med skygge for øynene og haken, mens nesen kommer godt frem.

Flatt fra siden

Personen vil ha halve ansiktet og halve kroppen belyst, og alt som stikker ut vil skygge for tilsvarende på andre siden. De som sitter på samme siden som lyskasteren vil se personen ganske normalt, mens de som sitter på motsatt side vil bare se konturen.

Rett forfra, skrått nedover (ca 45-60 grader helling), henger i taket foran scenen

Personen vil få tilnærmet normale trekk, med ganske liten skygge bakom seg. Personen bli lite blendet av et slikt lys. Ved veldig bratt vinkel kan øyne bli sorte hull og haken lage skygge på halsen. Dette er det mest ”normale” lyset for en lyskaster som skal belyse en person, f. eks en sanger, taler eller musiker.

Hovedposisjoner med to lyskastere

Det kan ofte være greit å ha lys fra mer enn en posisjon, og vi ser her på et par hovedoppsett med to lyskastere.

For tale / soloinnslag, frontlys

To lyskastere henges med ca 45’ vinkel til hverandre, med en innfallsvinkel på ca 45-60’. Når kasterne henger slik vil ansiktsuttrykk komme veldig naturlig frem, med fin dybde og personen kaster to små skygger. Hvis personen dreier hode til sidene, vil han fortsatt ha bra lys.

For ballett / dans, sidelys

En lyskaster henges på hver side av scenen, lyser mot hverandre med personen imellom. Dette gir ekstremt bra dybde, og fremhever kroppsspråk og bevegelse. Man kan få problemer med skygge rundt nese/øyne, men dette øker også dramatikken.

Ekstra lyskaster?

Denne henger vi bak utøveren, som motlys. Dette løfter vedkommende ut fra bakgrunnen og gir fin dybde. Hvis vinkelen er ganske bratt vil også utøveren få ”leselys” fra denne.

Oppgave 3:

Sett inn et rødt, et grønt og et blått filter inn i lyskasterne, og la de lyse mot et felles hvitt teppe eller vegg. Forsøk nå med ulike nivåer på de tre å blande frem ulike farger. Legg spesielt merke til hvordan fargene varierer der lyset overlapper i forhold til der bare en kaster lyser.

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Kommer snart

Tilleggsressurser

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.