Lefsebakst som levende kulturarv
Gjennom praktiske oppgaver får elevene gjennom dette undervisningsopplegget i valgfaget levande kulturarv kjennskap til mattradisjonen lefsebakst. Arbeid med lokale tradisjoner og overføring av kunnskap fra eldre til yngre, er et sentralt tema i opplegget som Roverud skole ved Bjørn Ivar Lien har utarbeidet i samarbeid med Kunst og kultursenteret
Utarbeidet av Roverud barne- og ungdomsskole ved lærer Bjørn Lien i samarbeid med Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Tidligere Roverud barne- og ungdomsskole* gav elevene på 8. trinn tilbud om valgfaget ”Levande kulturarv” i 2014-2018. En sentral del av dette valgfaget er overføring av kunnskaper og ferdigheter gjennom samarbeid med lokale lag og foreninger som viderefører lokale tradisjoner.
Skolen ligger geografisk slik til at de har nærhet til tradisjonell bygdekultur og den skogfinske minoritetskulturen på Finnskogen. Lefsebaking er en levende tradisjon i lokalmiljøet på Roverud og sterkt forankret i den skogfinske minoritetskulturen. Fra gammelt av var dette en måte å ta vare på de rike korn- og potetressursene i distriktet langs Glommas elveløp og i de dype skoger. Tidligere ble lefsene stekt på jerntakker varmet opp av vedfyring. I dag sørger elektrisitet for varme i takkene, og dermed er det nå enklere å få jevn varmefordeling.
Å beherske kunsten å lage tynne og gode lefser ble vel ansett, og de flinkeste kvinnene i bygda reiste gjerne rundt og hjalp til på gårdene i regionen. Disse ble kalt ”bakstkjerringer”. Det er denne tradisjonen Roverud barne- og ungdomskole ønsket å gi sine elever et innblikk i, samt dele med andre i KKS sin ressursbase.
Undervisningsopplegget kan brukes til å få bedre kjennskap til lefsebakst og kulturen rundt det, men kan også knyttes til den skogfinnske kulturen. Under «tilleggsressurser» finner du fordypnigsoppgaver og fagstoff som er med på å forankre opplegget inn mot den skogfinnske kulturarven og begrepet immateriell kulturarv. Opplegget kan også kjøres over lengre tid som et utvidet prosjektarbeid hvor flere fag og tema kobles inn.
* Skolen ble i 2018 en ren barneskole
Målsetting
Eleven skal:
- Lære praktiske ferdigheter knyttet til lefsebaking
- Kjenne til framgangsmåten for å lage lefser og kunne utføre dette
- Ha kjennskap til bakverkets plass i lokal tradisjon
- Oppleve formidling og samhandling med aktører i lokalmiljøet som står for videreføring av lokale tradisjoner
- Samarbeide om planlegging og praktisk gjennomføring av matlagingen