Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Lag et enkelt akkompagnement på iPad – Del 2 av 3

Målet med dette undervisningsopplegget er å vise deg hvordan du enkelt kan ta i bruk iPaden som verktøy og instrument i musikktimen. Den fungerer for elever og elevgrupper som skal lage enkle lydkulisser/lydkomposisjoner eller andre lydbaserteoppgaver. Dette undervisningsopplegget kan også gjerne brukes på tvers av fag, for eksempel i norskfaget eller andre fag som benytter sammensetting av lyd og tale på en kreativ måte.

Gjennomføring

TRINN 1.

Åpne appen Garageband. Gå inn i GarageBandmappen og opprett et nytt prosjekt ved å trykke på plusstegnet som sier «Opprett dokument»

Let frem valgmuligheten «Keyboard» fra menyen der du velger instrumenter. Velg så «Sampler» fra menyen under bildet.

Du vil nå få opp en sampler som ser slik ut:

Ved å trykke på den røde startknappen vil du nå kunne ta opp lyder direkte med i paden. Når du har rettet iPaden mot det du vil spille inn, og deretter spilt inn en lyd vil displayet bli gult og du ser «lydsvingningene» markert.

Disse lydene finner du igjen om du trykker på knappen som sier «Samplinger» Her vil du kunne lagre dine samplinger som min sampling 1,2,3 osv.

Disse vil kunne spilles av ved hjelp av pianotangentene som ligger under i skjermbildet. Derfor kan du også forandre «pitchen» på lyden og skape nye uttrykk med lydene dine.

TRINN TO: GJØR OPPTAK MED SAMPLINGENE


Denne prosessen beskrives nærmere i del 1.
(Kort oppsummert: velg sampler som instrument for hvert enkelt spor du ønsker å ta opp)

Vurdering

OPPGAVE OG VURDERING:

1. Elevene skal spille inn minimum 5 ulike lyder som har ulik karakter. Det vil si, noen korte (harde, metalliske   eller dumpe) lyder, noen lange og tonale lyder, noen egne lyder.

2. Sett sammen lydene i et opptak (Denne prosessen gjennomgås i Del 1) og skap enten et uttrykk (en følelse eller noe annet som kan beskrives ved hjelp av lyd) eller noe annet som kan beskrives ved hjelp av «musikk» Her kan lærer på forhånd legge premissene for hva som skal utvikles, eller du kan holde oppgaven helt åpen.

3. Presenter for klassen og la de andre elevene gjette hva som skal formidles gjennom lydkomposisjonen.

4. Vurderingen foregår i plenum til slutt hvor alle sammen snakker om hvordan de ulike lydene ble brukt til å skape det ønskede uttrykket. Lærer kan til slutt se på hvordan eleven har brukt sammensetninger av musikalske grunnelementer som lyder, tonehøyder, rytmesammensetninger, form og forløp for å få frem budskapet?

TILPASSET OPPLÆRING

Opplegget er lett å tilpasse hver enkelt elev fordi man som lærer kan sette premissene for oppgaven. Lyder kan finnes overalt og ved hjelp av sampleren kan vi forandre og manipulere hver enkelt av de ulike uttrykkene. Oppgaven er i stor grad tolkningsbasert og derfor enkelt å tilpasse.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.