iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Barn som danser og eksperimenterer med lys mot vegg.

Kunst, kunst på veggen der- Fire kunstverk fra kjente kunstnere gir inspirasjon til kreativt arbeid med de fire elementene gjennom et barnehageår.

Barnehagen ønsket å jobbe med kunstbilder fra både et naturperspektiv og et kunstperspektiv. Tanken var at kunstbildene skulle henge på hver avdeling som inspirasjon og arbeidsredskap i de forskjellige periodene. Hver periode skulle ha et kunstbilde som var nært knyttet opp mot en av de fire elementene som barnehagen også hadde hovedfokus på dette året. I forkant av hver periode ble kunstner og kunstbilde presentert for personalet og barna. Målet var å lære barna om kjente kunstnere og ulike metoder og teknikker som ble brukt, og vekke følelsene deres gjennom bruk av kunst.

Mål for prosjektet

  • Barna skal kjenne nærhet til de fire elementene
  • Barna skal oppleve direkte kontakt med elementene ute i naturen.
  • Barna skal undre seg rundt elementene gjennom kunstneriske inntrykk og uttrykk.

Tekst og foto: Bortigard barnehage

Bakgrunn for prosjektet

Barnehagen tok beslutningen om å gjøre kunstarbeidet mer tydelig i hverdagen. Vi ønsket at kunstarbeidet skulle være mer enn bare enkeltstående begivenheter der vi fikk eksterne kunstnere til å komme inn for å jobbe med barna og vi bestemte oss for forskjellige tiltak for hvordan vi kunne gjøre kunstfaglige aktiviteter selv og dermed også øke den kunstfaglige kompetansen blant voksne og barn i barnehagen.

Hvert kunstbilde ble koblet opp mot hvert sitt element for å skape en rød tråd. Disse koblingene var da hovedtema i hver sine perioder og disse periodene ble oppsummert av en fellesskapsuke der hele barnehagen gjorde kunstfaglige aktiviteter sammen

Jackson Pollock “Silver Over Black”

Gråtoner, kunst av Jackson Pollock.

Dette bildet ble koblet opp mot elementet vann siden Pollock sprutet maling på bildene sine. Barna fikk prøve denne teknikken i forskjellige varianter der man prøvde ut forskjellige typer maling og man også brukte gjørme til å sprute med. I fellesskapsuken fikk barna oppleve et vannshow inspirert av Jackson Pollock sitt arbeid

Gustav Klimt ”The Kiss”

Kunstverk i gultoner. The kiss av Gustav Klimt.

Dette bildet ble koblet opp mot elementet ild da gullfargen er en dominerende farge i bildet. Bildet representerer også en varme som vi ønsket å få frem. Dette bildet inspirerte forskjellige typer kunstaktiviteter. I stor grad ble bildet brukt til at barna lagte sine egne The Kiss-bilder der fokuset var på fargene og stemningen. Vi brukte også fotografi slik at barna selv ble plassert på bildet. Videre ble også drama brukt i stor grad i denne perioden. Noen av barna ble veldig opptatt av kappen/teppet på bildet og da lagte vi sammen med barna hver sin The Kiss-kappe, som de brukte i dramalek.

Voksen maler på tskjorten til et barn.

I fellesskapsuken fikk barna oppleve en dramastund der de fikk besøke atelieret til Gustav Klimt. Der fikk barna se når Klimt malte bildet og de fikk intervjue Gustav Klimt. Slik ble også dramakonvensjoner som rituale, lærer i rolle og intervju presentert for barna.

Robert Rauschenberg ”Retroactive 1”

Collasje av Robert Rauschenberg.

Dette bildet ble koblet opp mot luft og mye av fokuset ble lagt på astronauten i bildet. Her var det teknikken collage som i hovedsak ble brukt, og barna fikk velge selv hva de ville ha på bildet. Drama ble også brukt da barna ble nysgjerrig på hvem kunstneren var og vi lagte dramaforløp rundt hans person.

Barn som lager kunst ved et bord.
Barn lager collage av eget fotografi.

I felleskapsuken fikk barna oppleve et sanserom der collagebilder og vind stod i fokus.

Salvador Dali ”The Persistence Of Memory”

Surrealistisk kunst i jordfarger.Salvador Dali.

Dette bildet ble koblet opp mot jord og her stod surrealismen i fokus. Her valgte mange å legge vekt på surrealistiske og rare stemninger. Noen valgte å fokusere på klokkene i bildet og jobbet med begrepet tid. Her ble blant annet dans brukt der man jobbet med en dansesforestilling som handlet om å danse gjennom tidene. I denne perioden hadde også barnehagen et kunstprosjekt sammen med HC Gilje der han jobbet med de minste i barnehagen og hvor sansing var i fokus. Dette prosjektet inspirerte igjen til et sanserom for hele barnehagen som ble presentert i felleskapsuken. Her brukte man både jord og Salvador Dali som tema og barna fikk styre utseendet til rommet.

Barn og voksen studerer kunstbilde.
Barn holder fotografi av herre med morsom bart.

Arbeidsmåte

Som satsingsområde har barnehagen kunst og natur. Barnehagen er kompetansebarnehage for den kulturelle bæremeisen (DKB), noe som innebærer at vi får bruke DKB-betegnelsen i profilering, at vi får kunsttilbud og at vi kan søke om penger til kunstprosjekt i barnehagen

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.