Komponer en Sea Shanty
Å synge sammen gjør det enklere å samarbeide om en jobb. En sea shanty, eller sjøsjanti, skaper en god rytme for alt arbeidet som skal til for å seile en skute. Kan den også brukes i et klasserom?
Tekst: Kristin Hals Kummernes, KKS
Bli kjent med refrenget
Youtube: Kan dere høre hva som er refrenget?
Bli kjent med rytmen
De fleste sjantiene har en stødig rytme som går gjennom hele sangen. Tempoet kommer an på hvilken jobb som skal gjøres. Hør sjantien en gang til, samtidig som dere prøver å følge rytmen ved å slå knyttneven svakt i bordet/pulten.
TikTok
Har dere fått med dere sjø sjantien som er populær på TikTok? Nathan Evans la ut en sjanti som heter Wellerman, og den ble raskt populær. Har dere hørt den? Hvis ikke kan dere høre den her.
Hør den en gang til. Syng med på det som er responsen, eller refrenget. Slå gjerne rytmen samtidig. Når dere kan denne delen godt, kan dere teste ut om det stemmer at denne typen sang gjør det lettere å arbeide. Finn en praktisk oppgave, som for eksempel å rydde på plass noe i klasserommet. Bruk deretter sjantien for å få en felles rytme i arbeidet.
Lag en egen sjøsjanti
Velg om dere vil lage ny tekst til en sjanti dere allerede kjenner, eller om dere vil lage en egen melodi også.
Bli enige om en rytme. For å komme frem til denne, kan dere gå rundt i klasserommet for å finne en felles puls.
Sjantier er altså sanger som skal gjøre det enklere å arbeide i en felles rytme. Nå har dere funnet rytmen. Er det noe arbeid som kan passe å gjøre sammen med den?
Bli enige om hvilke aktiviteter som passer og tenk at dere skal skrive en sjanti som skal gjøre det lettere i situasjoner hvor det skal ryddes opp (eksempel: bøkene ut av sekken/opp i sekken, skylle melkekartonger, koste gulvet). Hva med å lage en som kan brukes på slutten av dagen, når klasserommet skal ryddes?
Er det noe som passer å ha som et refreng, eller respons? Dersom dere skal bruke melodien på en sjanti i stedet for å lage den selv, så kan det være lurt å bestemme seg for hvilken før dere starte prosessen med å finne ordene.
Det kan være tulleord, ord som gjenspeiler bevegelse eller lyder fra arbeidsoppgaven. Hvilken lyd er det f. eks når man skyller, pakker, koster? Er det noen ord som passer til å beskrive dette?
Øv på refrenget noen ganger før dere går over på å finne vers som passer til. Dersom dere lager en egen melodi er det viktig at den ikke blir for vanskelig eller for lang. I denne delen kan klassen deles i grupper slik at de lager hver sine vers de kan presentere, mens resten av klassen responderer med refrenget.
Nå har dere en sjanti som kan brukes til forskjellige anledninger og som kan skrives om dersom dere ønsker å tilpasse den til nye arbeidsoppgaver. Om det ikke blir enklere å arbeide, så blir det iallfall ganske sikkert artigere.