Foto: Ingrid Taylar: https://www.flickr.com/photos/taylar/31652153502
Gjenbruk – med fokus på miljø og bærekraftig utvikling
Verden oversvømmes av plast. Plastavfall er i dag ett av de største miljøproblemene vi har i havet. På Sotra ble en syk hval med 30 plastposer i magen avlivet, vinteren 2017. Fjæra i nærmiljøet fylles av plast, og øyer der ingen bor fylles av plast. Plasten fyller havet og det ligger mengder på havbunnen. Noe kan vi se. Det meste ser vi ikke.
Med dette som bakteppe ble et tverrfaglig undervisningsopplegg i produksjon, kvalitet og dokumentasjon og naturfag igangsatt. Målsettingen har vært å gjøre elevene mer bevisste ved å gi dem kunnskaper om plast som materiale, om plastforurensing og følgene av vårt plastforbruk. Kunnskap og bevissthet ble videreført i en kreativ del der elevene gjennom ideutvikling og produksjon skulle se muligheter for gjenbruk av plastmaterialer. Opplegget har stor aktualitet i forhold til arbeid med det tverrfaglige temaet Bærekraftig utvikling i ny Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
Det er ikke vanskelig å skape engasjement rundt plastforurensing og bærekraft blant elevene. Plastsøppel er noe de ved selvsyn observerer i nærmiljøet, og det angår deres dagligliv og framtid. Opplegget innbyr til tverrfaglig samarbeid med naturfag og gjerne også flere fag.
Læringsprosessen er delt i fire deler: 1) Introduksjon, 2) Bærekraftbegrepet, 3) Ideutvikling og produksjon og 4) Visualisering og presentasjon.
Del 1: Introduksjon – Alle deltakende fag
Her er et lite forslag på filmsnutter som kan være fine å starte med:
Hva kunne du gjort for å redusere ditt eget plastforbruk? Hva er alternativet?
Etter at noe av problematikken rundt plastforbruk er belyst og diskutert rettes blikket mot kreativ gjenbruk av materialet. Lærer bruker f.eks. PowerPoint for å vise ulike eksempler på produkter og måter å bearbeide plast på. Dette er ment som inspirasjon til elevenes eget skapende arbeid.
Som en del av den innledende fasen skal elevene også samle inn materialer til videre bearbeidelse. Å besøke et renovasjonsselskap kan være en del av dette arbeidet. Her kan elevene få nyttig informasjon om tematikken, og de kan plukke med seg interessante plastprodukter. Å plukke plast i fjæra og ta med plast hjemmefra eller fra skolens kantine er også enkle måter å samle sitt eget materiale på.
Del 2: Plast og bærekraftbegrepet – Naturfag
Bærekraftbegrepet blir spesifikt behandlet i naturfag og ses selvfølgelig i sammenheng med del 1. Med utgangspunkt i egne forbruksvaner lærer elevene om bærekraftig utvikling og plastens negative konsekvenser. Det utarbeides egen oppgave og lages infohefter om plast og bærekraft. Individuelt eller små grupper.
Lag en informativ tekst som omhandler plast. Teksten skal berøre disse spørsmålene:
Hva er plast?
Hvilke stoffer finnes i plast?
Hva brukes plast til?
Hva kan du fortelle om plast og nedbryting?
Hvordan kan plast gjenbrukes? Gi konkrete eksempler.
Hvorfor er plast et miljøproblem?
Se også på merking av plastprodukter.
Del 3: Designprosess og produksjon – Produksjon og KOD
Med utgangspunkt i plasten elevene har samlet inn skal de utvikle og produsere sine egne produkter. Produktene kan ha tydelig bruksfunksjon eller være kun for øyet.
Designprosessen er satt opp punktvis for å hjelpe elevene med å strukturere prosessen, samt for å få med alle fasene. De ulike punktene kan gjerne presenteres og gjennomgås på tavla.
Viktig: Hver elev dokumenterer fortløpende pkt. A og B på veggen i klasserommet, f.eks. i form av en vannrett eller loddrett collage eller frise. Dette for å motivere og inspirere hverandre gjennom arbeidsprosessen og for å synliggjøre egne tanker. Den visuelle dokumentasjonen gir et godt grunnlag for diskusjon og veiledning, både mellom elev og lærer og i plenum. Elevene lærer av hverandre og gjøre hverandre gode.
A. Undersøkelse
Her samler elevene inn bildemateriale som visualiserer punktene under
a) Hvilke plastprodukter får man kjøpt?
b) Sammenføyningsteknikker
c) Redesign, inspirasjonsbilder
B. Ideutvikling
a) Ideskisser til produkt
b) Utprøving av teknikker direkte i materialene
c) Arbeidstegning der det er hensiktsmessig
C. Planlegging
a) Lag tidsplan for selve produksjonen
b) Materialer og utstyr: Hva trenger du i tillegg til det du har samlet inn?
c) Hvordan tenker du å arbeide for å oppnå resultatet du ønsker?
d) Leser du oppgaven godt og setter deg inn i teksten og vurderingskriteriene?
D. Utforming av eget produkt
Her vil det være behov for veiledning innenfor bruk av ulike verktøy, teknikker og sammenføyningsmetoder. Elevene veiledes i stor grad individuelt, men det er lurt å lage noen felles vurderingsstopp underveis slik at elevene kan bidra med konstruktive forslag til hverandres ideer og løsningsforslag.
E. Evaluering av eget arbeid (muntlig for lærere og medelever)
a) Si noe om plasten du har brukt (naturfag)
b) Gikk arbeidet som planlagt?
c) Fortell om eventuelle endringer underveis. Hva skjedde og hvorfor?
d) Hva kunne vært gjort annerledes?
e) Hva lærte du av denne oppgaven?
Del 4: Visualisering og presentasjon – Alle deltakende fag
Med ny kunnskap om plast friskt i minne gjør elevene avslutningsvis en gruppeoppgave. Nå skal de i små grupper (2 – 3 elever) visualisere konsekvensene dersom plastforbruket og forurensingen fortsetter. Elevene får utlevert stikkord som mengde, nedbrytingstid, framtid, skade, bærekraftig utvikling, forurensing mm. Hver gruppe får i oppgave å lage en installasjon som visualiserer stikkordet. Sammen med produktene fra del 3 skal det hele stilles ut.
Arbeidsgang: Idemyldring, skisser, utforming av installasjon, utstilling og presentasjon.
Alle produktene presenteres i en utstilling for hele skolen. Gruppearbeidet vurderes f.eks. av en jury bestående av HMS-ansvarlig, rektor, avdelingsleder, elevinspektør. Den mest talende visualiseringen belønnes med bærekraftig premie. ?
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.